اخبار روز برندهای ایران

آگروفود گیلان: گامی بلند در برندسازی محصولات غذایی با رویکرد پایداری و صادرات

نخستین نمایشگاه بین‌المللی محصولات کشاورزی و مواد غذایی «آگروفود گیلان»، با هدف جایگاه‌یابی (Positioning) این استان به عنوان “قطب تولید غذای اقلیمی و زیست‌محیطی” برگزار می‌شود. این نمایشگاه که در حاشیه اجلاس استانداران حاشیه خزر برگزار می‌گردد، یک حرکت استراتژیک برای پیوند توانمندی‌های بومی گیلان با بازارهای بین‌المللی است.

به گزارش برندسازی به نقل از ایسنا، صالح محمدی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان، پیام اصلی این رویداد را «تولید غذا و امنیت غذایی و صادرات محصولات کشاورزی با رعایت اصول اقلیمی و زیست‌محیطی» دانست و بر نقش محوری این نمایشگاه در توسعه تجارت و افزایش صادرات به کشورهای CIS، حاشیه خلیج فارس و منطقه اقتصادی اوراسیا تأکید کرد.

برندسازی با محوریت اصالت و فناوری

گیلان که به واسطه “شهر خلاق خوراک‌شناسی یونسکو” (رشت)، دارای یک سرمایه برند (Brand Equity) قوی در حوزه غذا است، برای ارتقاء بیشتر این برند بر چند استراتژی کلیدی تمرکز کرده است:

  • برندسازی بومی: معرفی غذاهای محلی با محوریت محصولات کشاورزی بومی و ارتقاء پاویون‌های ویژه برای محصولات استراتژیک مانند برنج و چای ایرانی.
  • هویت‌دار کردن محصول: ثبت بالغ بر ۱۵۰ برند در حوزه برنج گیلان و حرکت محصولاتی مانند کیوی به سمت شناسنامه‌دار شدن و دریافت کد QR. این اقدام حیاتی، پاسخگویی به نیاز جهانی به امنیت غذایی با غذای سالم و تضمین پایداری صادرات است.
  • تمرکز بر ارزش افزوده: تأکید بر صنایع بسته‌بندی و وکیوم برای جلوگیری از آفات و افزایش ارزآوری، که از خام‌فروشی جلوگیری کرده و ارزش ویژه برند را تقویت می‌کند.

سعید آقایی، مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی گیلان، نیز بر لزوم حرکت به سوی بسته‌بندی و برندسازی تأکید کرد تا محصولات کیفی گیلان به جایگاه واقعی خود در بازارهای هدف برسند.

دیپلماسی اقتصادی و گسترش قلمرو برند

نمایشگاه آگروفود گیلان به دنبال ایجاد بازارهای جدید و تقویت دیپلماسی اقتصادی است. حضور فعال تجار از کشورهای ترکیه، افغانستان، کویت و عراق در قالب جلسات تخصصی B2B و نشست‌های آنلاین معرفی ظرفیت‌های بازار هدف، نشان‌دهنده یک رویکرد صادرات‌محور و جدی برای گسترش قلمرو برند گیلان است.

این رویداد، آغازی برای رقابت بزرگ‌تر در عرصه بین‌المللی است و گیلان با توانایی‌های خود در تولید محصولات گلخانه‌ای (مانند بلوبری و ارکیده) و حرکت به سوی کشاورزی فناورانه، در حال ایجاد یک برند قوی و توسعه‌یافته در حوزه غذا و کشاورزی است.

نمایش بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا