اخبار روز برندهای جهان

آیفون ایر در راه است؛ امید اپل برای رونمایی‌ای متفاوت

اپل در آستانه معرفی نسل جدید آیفون‌ها قرار دارد؛ رویدادی که با وجود عقب‌ماندگی در حوزه هوش مصنوعی، می‌تواند با شایعه معرفی «آیفون ایر» باریک‌تر از همیشه، موجی از ارتقا میان کاربران ایجاد کند.

وقتی اپل (AAPL.O) روز سه‌شنبه نسل جدید آیفون‌ها را معرفی کند، تحلیلگران معتقدند بزرگ‌ترین چالش این شرکت عبور از یک رونمایی کم‌هیجان دیگر خواهد بود؛ چرا که رقبایش در ادغام قابلیت‌های هوش مصنوعی با محصولات و خدمات خود از اپل جلو زده‌اند.

به گزارش برندسازی به نقل از رویترز، مهم‌ترین جذابیت امسال احتمالاً یک مدل تازه با نام «آیفون ایر» خواهد بود؛ گوشی‌ای باریک‌تر از مدل‌های پیشین که نامش از لپ‌تاپ فوق‌باریک اپل، مک‌بوک ایر، گرفته شده است.

به گفته کارشناسان، اپل باید راهی پیدا کند تا باتری و دوربین را در چنین دستگاه باریکی جای دهد و احتمالاً این مدل را با قیمتی بین آیفون ۱۷ پایه و نسخه‌های پرو عرضه خواهد کرد تا بتواند طیف گسترده‌ای از مشتریان را جذب کند.

دیپانجان چاترجی، معاون و تحلیلگر ارشد در شرکت فارستر، گفت یک آیفون باریک‌تر می‌تواند باعث افزایش تمایل کاربران به ارتقا شود:
«مدت‌هاست تغییری جدی در طراحی آیفون ندیده‌ایم و تغییرات اخیر تنها جزیی بوده‌اند. تازگی مدل ایر می‌تواند بسیاری از کاربران آیفون ۱۴، ۱۵ و حتی ۱۶ را به ارتقا ترغیب کند.»

به گفته تحلیلگران، آیفون ایر می‌تواند مقدمه‌ای برای عرضه یک آیفون تاشو باشد که مانند کتاب باز می‌شود و همچنین بستری برای یک سیری ارتقایافته فراهم کند؛ محصولاتی که احتمالاً تا سال آینده وارد بازار نخواهند شد.

سامسونگ اکنون هفتمین نسل گوشی‌های تاشوی خود را روانه بازار کرده و گوگل هم در سومین نسل قرار دارد. با این حال، چاترجی تخمین می‌زند این دسته از گوشی‌ها کمتر از ۲٪ فروش جهانی موبایل را شامل می‌شوند و به این زودی از ۵٪ فراتر نخواهند رفت.

کارشناسان می‌گویند آیفون تاشو برای اپل اهمیت زیادی دارد، به‌ویژه در بازار چین که علاقه به گوشی‌های تاشو بالاست و اپل در آنجا با کاهش سهم بازار روبه‌رو است.

جین مانستر، شریک مدیریتی در شرکت Deepwater Asset Management (یکی از سهامداران اپل)، گفت اپل به طور سنتی نزدیک به یک‌چهارم فروش خود را از بخش میانی آیفون به دست می‌آورد. او انتظار دارد اپل بدون اشاره به تعرفه‌های دولت ترامپ، به نحوی قیمت‌ها را در کل سری افزایش دهد؛ شاید با بالا بردن هزینه مدل‌هایی با حافظه بیشتر.
او افزود: «اپل همیشه به رشد حاشیه سود وفادار بوده است و برای این کار باید راهی برای افزایش درآمد پیدا کند.»

چالش‌های اپل در هوش مصنوعی

بر اساس گزارش‌ها، اپل قصد داشت نسخه ارتقایافته سیری را بهار گذشته معرفی کند، اما به دلیل مشکلات فنی این طرح به تعویق افتاد. در عوض، اپل با همکاری OpenAI و استفاده از ChatGPT برخی قابلیت‌های هوش مصنوعی را به دستگاه‌های خود افزود. این در حالی است که آخرین نسل گوشی‌های پرچمدار گوگل اساساً برای نمایش توانایی مدل‌های Gemini طراحی شده بودند.

گفته می‌شود اپل در حال مذاکره اولیه برای استفاده از هوش مصنوعی Gemini گوگل جهت بازطراحی سیری است.

بن باجارین، مدیرعامل شرکت مشاوره فناوری Creative Strategies، معتقد است اپل احتمالاً روی قابلیت‌های جدید پردازشی تراشه‌های نسل بعدی Apple Silicon تمرکز خواهد کرد؛ تراشه‌هایی که می‌توانند در آینده «سیری هوشمند عامل‌محور» را پشتیبانی کنند؛ سیری‌ای که وظایف را در پس‌زمینه برای ۲.۳۵ میلیارد دستگاه اپل در جهان انجام می‌دهد بدون اینکه باتری را سریع تخلیه کند.

باب اودانل، رئیس شرکت تحقیقاتی TECHnalysis، گفت: «هرچند پذیرش هوش مصنوعی هنوز در مراحل اولیه است، اما اکنون زمان اپل برای جبران فاصله با رقبا احتمالاً نه سال‌ها، بلکه تنها چند ماه است.» او هشدار داد: «اپل سهم بزرگی در آمریکا دارد و کاربران فعلاً راضی هستند، اما اگر تا سال آینده سیری همچنان ضعیف باشد و آیفون تاشو عرضه نشود، نمی‌دانم این رضایت ادامه پیدا خواهد کرد یا نه.»

نمایش بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا