اقتصاد

ابلاغ برنامه ارتقای بهره وری سه بخش مهم اقتصادی

به گزارش برندسازی به نقل از تسنیم و به نقل از سازمان ملی بهره‌وری ایران، این برنامه‌ها با هدف تحقق سهم ۳۵ درصدی بهره‌وری از رشد اقتصادی کشور و با رویکرد‌هایی نظیر فعال‌سازی ظرفیت‌های راکد، زدودن اتلاف‌ها از چرخه اقتصاد، کامل کردن زنجیره ارزش و توجه همزمان به بهره‌وری و محیط‌زیست و … تدوین شده است. وزارت راه و شهرسازی مسئولیت تهیه برنامه دو بخش حمل‌ونقل و ساختمان را بر عهده داشته و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز برنامه بخش ارتباطات را تدوین و پیشنهاد کرده است. این سه برنامه پس از بررسی‌های کارشناسی در کمیته‌های تخصصی، نهایتاً مور تایید و تصویب کارگروه نظام ملی بهره‌وری قرار گرفت.

برای بخش حمل‌ونقل، بهبود شاخص‌هایی نظیر «مصرف سوخت به‌ازای هر کیلومتر»، «ضریب بهره‌برداری از فرودگاه‌ها و بنادر کشور»، «سهم حمل‌ونقل ریلی» و «تلفات جاده‌ای» در اولویت قرار گرفته است. در بخش ساختمان نیز «طول عمر مفید بناها»، «سرانه مصرف انرژی» و «هزینه و زمان پروژه‌های ساختمانی»، هدف‌گذاری شده‌اند. همچنین در بخش ارتباطات بهبود شاخص‌هایی نظیر «سهم اقتصاد دیجیتال از تولید ناخالص داخلی»، «ضریب بهره‌برداری از زیرساخت‌های ارتباطی کشور فیبر» و «گسترش خدمات الکترونیک هوشمند»، هدف‌گذاری شده و در اولویت اجرا قرار گرفته است.

به‌منظور پایش و تحلیل روند تحقق این اهداف، برای هر کدام از شاخص‌های اختصاصی بهره‌وری، برنامه‌های عملیاتی تدوین شده و مقرر است، پیشرفت کار با کمک نماگر‌هایی مشخص، گام به گام رصد شود. انتظار می‌رود، اجرای این برنامه‌ها با حل مسائل وچالش‌ها، راه را برای ارتقای بهره‌وری در سه بخش حمل‌ونقل، ساختمان و ارتباطات هموار کنند.

انتهای پیام/

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا