اخبار روز برندهای جهان

افزایش بی‌سابقه تعرفه‌های آمریکا؛ زنگ خطر برای فروشندگان چینی آمازون

با تصمیم تازه دولت آمریکا برای افزایش تعرفه واردات کالاهای چینی به ۱۲۵ درصد، بسیاری از فروشندگان چینی آمازون در حال ترک بازار آمریکا یا افزایش شدید قیمت‌ها هستند. این تغییر می‌تواند زنجیره تأمین و قیمت‌گذاری بسیاری از محصولات پرمصرف در ایالات متحده را دستخوش تغییرات جدی کند.

به گزارش برندسازی به نقل از رویترز، ترامپ روز چهارشنبه اعلام کرد که قصد دارد تعرفه‌های واردات کالا از چین را از ۱۰۴ درصد به ۱۲۵ درصد افزایش دهد؛ اقدامی که تنش تجاری بین دو اقتصاد بزرگ جهان را وارد مرحله تازه‌ای می‌کند.

وانگ شین، رئیس «انجمن تجارت الکترونیک برون‌مرزی شنژن» که نمایندگی بیش از ۳۰۰۰ فروشنده چینی آمازون را بر عهده دارد، در این باره گفت:

«موضوع فقط مالیات نیست، کل ساختار هزینه‌ها به‌شدت تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد. ادامه فعالیت در بازار آمریکا برای بسیاری غیرممکن خواهد شد.»

او افزود که این تعرفه‌ها می‌تواند موجب تأخیر در ترخیص کالاها از گمرک و افزایش چشمگیر هزینه‌های لجستیک شود.

«برای تمام فعالان تجارت الکترونیکی که با بازارهای خارجی کار می‌کنند، این ضربه‌ای بی‌سابقه و سنگین است.»

بر اساس گفته‌های وانگ و پنج فروشنده آمازون در شنژن که با رویترز گفتگو کرده‌اند، برخی فروشندگان تصمیم دارند قیمت‌ها را در آمریکا افزایش دهند و برخی دیگر به‌دنبال یافتن بازارهای جدید هستند.

طبق داده‌های شرکت SmartScout، حدود نیمی از فروشندگان آمازون در جهان، اهل چین هستند و تنها در شهر شنژن، بیش از ۱۰۰ هزار کسب‌وکار آمازونی ثبت شده‌اند که مجموعاً سالانه ۳۵.۳ میلیارد دلار درآمد ایجاد می‌کنند.

چین همچنین میزبان مراکز تولیدی برندهای بزرگی مثل Shein و Temu است. ارزش تجارت خارجی در حوزه تجارت الکترونیکی چین در سال گذشته به ۲.۶۳ تریلیون یوان (۳۵۸ میلیارد دلار) رسید.

با توجه به توان خرید منحصر به‌فرد بازار آمریکا، فروش به سایر کشورها نمی‌تواند جای خالی این بازار را پر کند. همین مسئله احتمال وقوع جنگ قیمتی بین صادرکنندگان چینی و کاهش سودآوری را افزایش می‌دهد.

از میان پنج فروشنده‌ای که با رویترز صحبت کرده‌اند، سه نفر گفتند که قیمت‌ها را در آمریکا افزایش خواهند داد و دو نفر تصمیم دارند به‌طور کامل از بازار آمریکا خارج شوند.

دیو فنگ، که محصولاتی چون کیف مدرسه و اسپیکر بلوتوثی در آمازون می‌فروشد، اعلام کرد که قیمت‌ها را تا ۳۰ درصد در آمریکا افزایش داده و قصد دارد میزان موجودی انبار و هزینه تبلیغات در آمازون را کاهش دهد؛ هزینه‌هایی که قبلاً ۴۰٪ از درآمد آمریکا را در بر می‌گرفت.

«برای ما و بسیاری دیگر، دیگر نمی‌توان به بازار آمریکا تکیه کرد. باید سرمایه‌گذاری را کاهش دهیم و تمرکزمان را روی اروپا، کانادا، مکزیک و سایر مناطق بگذاریم.»

برایان میلر، یکی دیگر از فروشندگان قدیمی آمازون در شنژن، گفت در شرایط فعلی توسعه محصولات جدید توجیه اقتصادی ندارد. او پیش‌بینی کرد که با اتمام موجودی فعلی در یکی دو ماه آینده، قیمت‌ها به‌شدت افزایش خواهد یافت.

برای مثال، اسباب‌بازی‌هایی که با قیمت ۲۰ دلار در آمازون به فروش می‌رسند و پیش‌تر با هزینه ۳ دلار تولید می‌شدند، حالا با در نظر گرفتن تعرفه‌ها، ۷ دلار هزینه تولید خواهند داشت. برای حفظ حاشیه سود، قیمت فروش باید حداقل ۲۰ درصد افزایش یابد و در مورد کالاهای گران‌تر، این عدد ممکن است به ۵۰ درصد هم برسد.

میلر گفت:

«اگر وضعیت تغییر نکند، ادامه فعالیت از چین برای بازار آمریکا منطقی نیست و تولید باید به کشورهایی مثل ویتنام یا مکزیک منتقل شود.»

وانگ در پایان هشدار داد که این تعرفه‌ها می‌تواند ضربه شدیدی به کسب‌وکارهای کوچک و کارخانه‌های چینی وارد کند و منجر به افزایش سریع نرخ بیکاری شود.

(هر دلار آمریکا برابر با ۷.۳۴۵۰ یوان چین است.)

نمایش بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا