سقوط تسلا از اوج نوآوری به ورطه بیاعتمادی: آیا برند تسلا در سراشیبی قرار گرفته است؟

آمار جدید نشان میدهد که برند تسلا، روزگاری نماد نوآوری و خودروهای برقی، با کاهش شدید تمایل مصرفکنندگان آمریکایی به خرید محصولاتش مواجه شده است. آیا تسلا میتواند این روند نزولی را متوقف کند و اعتماد از دست رفته را دوباره به دست آورد؟
به گزارش برندسازی؛ سهام تسلا (TSLA) در این هفته به روند نزولی خود ادامه میدهد، زیرا شرایط بازار هیچ نشانهای از بهبود نشان نمیدهد. این تولیدکننده سابق خودروهای برقی از ابتدای سال جاری میلادی شاهد روند نزولی سهام خود در بحبوحه افزایش نوسانات بازار بوده است.
البته سهام تسلا تنها رهبر بزرگ فناوری نیست که اخیراً با مشکل مواجه شده است. بسیاری دیگر از اعضای گروه “هفت غول فناوری” نیز در حال حاضر با افزایش عدم قطعیت در چشم انداز بازار مالی، بیشتر در وضعیت قرمز فرو میروند.
در طول چند هفته گذشته، احساسات سرمایهگذاران نسبت به تسلا تغییر کرده است. تحلیلگران وال استریت که پیش از این از ماسک تمجید میکردند، نگرانیهایی را درباره رهبری او ابراز کردهاند، در حالی که سایر کارشناسان مالی خواستار استعفای او شدهاند.
اکنون به نظر میرسد که مسیر تسلا برای بهبودی ممکن است دشوارتر از حد انتظار باشد.
آمریکاییها چه احساسی نسبت به تسلا دارند؟ دادهها نشان میدهند
از ابتدای سال 2025، بسیاری از چرخههای خبری تحت پوشش خشم مصرفکنندگان نسبت به ماسک و تسلا قرار گرفته است. گزارشهای مربوط به اعتراضات گسترده و تخریب خودروهای برقی تسلا همچنان در حال انتشار است، در حالی که انجمنهای رسانههای اجتماعی پر از صاحبان سابق تسلا هستند که از انتخاب خود برای خرید از ماسک ابراز تاسف میکنند.
این موضوع باعث شده است تا کارشناسان گمانهزنی کنند که اگر ماسک از سمت مدیرعاملی خود استعفا دهد، تسلا وضعیت بهتری خواهد داشت. او حتی اعتراف کرده است که سمت او در به اصطلاح “وزارت کارایی دولت” از نظر مالی بر او تأثیر میگذارد. او در یک گردهمایی در ویسکانسین اظهار داشت: “بودن در این شغل هزینه زیادی برای من دارد.”
مطالب مرتبط: ایلان ماسک سوال کلیدی را در نشست عمومی تسلا حذف کرد
در حال حاضر اوضاع برای تسلا خوب به نظر نمیرسد، اما یک نظرسنجی جدید ابهامات بیشتری را بر چشم انداز بهبودی آن وارد کرده است. بر اساس دادههای شرکت تحقیقات بازار YouGov، در حالی که 92 درصد از آمریکاییها از برند تسلا آگاه هستند، تنها 9 درصد حاضر به خرید یکی از خودروهای آن هستند.
این نظرسنجی 20 خودروساز را فهرست میکند که تسلا در رتبه 19 قرار دارد و تنها بالاتر از بیوک قرار گرفته است، برندی که تنها 8 درصد از شرکتکنندگان در نظرسنجی میگویند حاضر به خرید آن هستند. خودروسازانی مانند تویوتا ™، فورد (F) و هوندا (HMC) همگی از نظر احساسات مثبت مصرفکنندگان به طور قابل توجهی بالاتر از تسلا قرار دارند.
Sherwood News گزارش میدهد: “تسلا از نظر تمایل به خرید بالاتر از سایر شرکتهای خودروسازی برقی کمتر شناخته شده مانند لوسید (LCID) و پولستار (PSNYW) قرار دارد.” “اما از نظر فروش خودروهای برقی، حجم آن به خودروسازان بزرگتری نزدیکتر است که خودروهای برقی نیز تولید میکنند. پس از تسلا، فولکس واگن (VWAGY) و هوندا (HMC) در ماه گذشته پرفروشترین مدلهای خودروهای برقی در ایالات متحده بودند.”
این خبر برای تسلا که در حال حاضر با سرمایهگذاران ناامید مواجه است، خوب نیست. این شرکت در حال آماده شدن برای گزارش تحویل فصلی است و برخی از گزارشها حدس زدهاند که به دلیل واکنشهای منفی علیه ماسک، این رقم میتواند کمترین میزان در دو سال گذشته باشد.
با سقوط سهام تسلا، سوالات سوزانندهای ایلان ماسک را احاطه کرده است
افراد داخلی تسلا، از جمله یک فرد غیرمنتظره، در حال فروش سهام هستند
یکی از سهامداران برجسته تسلا سخنان تندی درباره ایلان ماسک بر زبان آورده است
انتظارات از قبل پایین است، اما اگر تحویلهای تسلا حتی پایینتر از این مقدار باشد، احتمالاً سهام بیشتر سقوط خواهد کرد. این تحول شرکت را در شرایط واقعاً نامطمئنی قرار میدهد، در زمانی که سرمایهگذاران برجسته نگرانیهای قابل توجهی را ابراز میکنند.
مسیر پیش روی تسلا پیچیده به نظر میرسد
تسلا مشکلات زیادی در بازار داخلی خود دارد، اما این بدان معنا نیست که در بازارهای بینالمللی با موانعی روبرو نیست. رقیب چینی BYD (BYDDY)، شرکتی که بارها توانسته است از تسلا پیشی بگیرد، در حال پیشرفت چشمگیری است و سهم بازار تسلا را در چین تهدید میکند.
قیمتهای پایین و فناوری پیشرفته خودران BYD، آن را به رقیبی خطرناک برای تسلا تبدیل کرده است. اما خودروسازان کوچکتر چینی نیز در حال پیشرفت هستند و بازاری را شلوغ میکنند که تسلا بیش از هر زمان دیگری به آن نیاز دارد.
مطالب مرتبط: ممکن است تسلا جنگ خودرانها را در چین قبل از شروع آن باخته باشد
اوضاع در اروپا نیز بهتر به نظر نمیرسد، جایی که واکنشهای منفی علیه تسلا به اندازه ایالات متحده قوی است. رویترز گزارش میدهد: “تسلا در فوریه 1.8 درصد از کل بازار و 10.3 درصد از بازار BEV را در اختیار داشت، در حالی که این ارقام در سال گذشته به ترتیب 2.8 درصد و 21.6 درصد بود.”
عامل دیگری که بر آینده نزدیک تسلا سایه افکنده است، تعرفههای اخیر است که صنعت خودروسازی را تحت تأثیر قرار میدهد. حتی دن آیو، از حامیان سرسخت سهام تسلا نیز نگرانی خود را در مورد تأثیر این تعرفهها بر صنعت ابراز کرده و اظهار داشته است که معتقد است هیچکس در جنگ تجاری فعلی برنده نخواهد شد.
این واقعیت که تعداد کمی از آمریکاییها تمایلی به خرید تسلا ندارند، با توجه به احساسات منفی که امسال پدیدار شده است، تعجب آور نیست. اما اعداد نگران کننده پایین YouGov نشان میدهد که تحویلهای آتی حتی بدتر از حد انتظار خواهد بود.