فرصت محدود برای مشوقهای خرید خودروهای برقی در آمریکا؛ پایانی بر یک مزیت رقابتی سبز
با تصویب لایحه جدید در کنگره، اعتبار مالیاتی خودروهای برقی در آمریکا از ۳۰ سپتامبر حذف میشود؛ تصمیمی که آینده صنعت خودروی برقی آمریکا را در رقابت جهانی تضعیف میکند.

به گزارش برندسازی؛ خریداران و اجارهکنندگان خودروهای برقی در آمریکا تا پایان سپتامبر فرصت دارند از آخرین اعتبار مالیاتی فدرال بهرهمند شوند؛ چرا که با تصویب لایحهای جدید در کنگره، این مشوقها بهزودی حذف خواهند شد.
به نقل از فست کمپانی؛ این لایحه که دونالد ترامپ آن را «صورتحساب بزرگ و زیبا» خوانده، معافیتهای مالیاتی کلان برای شرکتها در نظر گرفته و در عین حال، بودجه طرح «مدیکید» را تا ۱.۲ تریلیون دلار کاهش میدهد. اما یکی از تأثیرگذارترین بندهای این قانون، پایان اعتبار مالیاتی خرید یا اجاره خودروهای الکتریکی از تاریخ ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۵ است.
از سال ۲۰۰۸، خرید خودروهای برقی با مشوقی به ارزش ۷۵۰۰ دلار همراه بود و در سال ۲۰۲۲ این مزیت به خودروهای دستدوم (تا سقف ۴۰۰۰ دلار) نیز تسری یافت. با وجود آنکه خودروهای برقی بهطور میانگین ۹۰۰۰ دلار گرانتر از خودروهای بنزینی هستند، کاهش هزینههای سوخت و اثرات مثبت زیستمحیطی، این تفاوت قیمت را توجیهپذیر میکرد. اما با حذف این مشوقها، جذابیت اقتصادی خودروهای برقی کاهش مییابد.
در سوی دیگر، قانون جدید همچنین جریمههای عدم رعایت استانداردهای مصرف سوخت (CAFE) را حذف میکند؛ موضوعی که به خودروسازان این امکان را میدهد تا با محدودیت کمتری به تولید خودروهای بنزینی ادامه دهند.
نگرانی فعالان صنعت خودروی برقی و تحلیلگران بازار
«ائتلاف برقیسازی» (Electrification Coalition) که از حامیان توسعه بازار خودروهای الکتریکی در آمریکاست، با انتشار بیانیهای هشدار داد که این قانون میتواند موقعیت آمریکا را در رقابت جهانی خودروهای برقی بهشدت تضعیف کند. در بخشی از این بیانیه آمده است:
«در شرایطی که سهم خودروهای برقی در بازار جهانی خودرو در حال افزایش است، این تصمیم نقش آمریکا را در آینده حملونقل واگذار میکند – آن هم به رقیبی مانند چین.»
آن بلر، معاون سیاستگذاری این ائتلاف نیز تأکید کرده است:
«در غیاب یک صنعت رقابتی خودروهای برقی در داخل آمریکا، ما همچنان به بازارهای ناپایدار نفت و همچنین به چین – بهعنوان تأمینکننده اصلی مواد معدنی کمیاب – وابسته خواهیم ماند. این تصمیم کنگره، تثبیت این وابستگیهاست، نه رفع آن.»
تبعات احتمالی برای برندها و مصرفکنندگان
تحلیلگران بازار نیز پیشبینی میکنند که تا پیش از مهلت ۳۰ سپتامبر، موجی از خرید در بازار خودروهای برقی آمریکا شکل گیرد. اما پس از آن، کاهش فروش محسوس خواهد بود. دن لِوی، تحلیلگر خودروی بانک بارکلیز در یادداشتی اعلام کرد:
«با حذف مشوقهای مالیاتی و تسهیل استانداردهای زیستمحیطی، کاهش نفوذ بازار خودروهای برقی در آمریکا قطعی بهنظر میرسد.»
براساس مطالعهای از دانشگاه هاروارد، این تصمیم میتواند در ۱۰ سال آینده ۱۲۹ میلیارد دلار در هزینههای دولت صرفهجویی ایجاد کند؛ اما به بهای کاهش ۶ درصدی سهم بازار خودروهای برقی طی پنج سال آینده خواهد بود. این افت ممکن است منجر به افزایش آلودگی هوا و انتشار بیشتر گازهای گلخانهای شود.