مدیرعامل آمازون: هوش مصنوعی منجر به کاهش نیاز به نیروی انسانی در برخی مشاغل خواهد شد

به گزارش رسانه برندسازی؛ اندی جسی، مدیرعامل آمازون اعلام کرد با گسترش سریع هوش مصنوعی مولد، این شرکت در آینده به نیروی انسانی کمتری برای انجام برخی وظایف نیاز خواهد داشت؛ وظایفی که با کمک فناوری قابل خودکارسازی هستند.
جسی در گفتوگو با شبکه CNBC گفت: «مثل هر تحول فناورانه دیگر، با ظهور این فناوریها، برخی مشاغل توسط ماشینها انجام میشوند و طبیعتاً نیاز به نیروی انسانی در آن حوزهها کمتر میشود، اما در عین حال مشاغل جدیدی نیز به وجود میآید.»
به گفته او، با وجود حذف برخی موقعیتهای شغلی، آمازون همچنان در حوزههایی مانند هوش مصنوعی، رباتیک و فناوریهای دیگر استخدام خواهد داشت.
اوایل ماه جاری نیز جسی در یادداشتی خطاب به کارکنان، پیشبینی کرد که طی سالهای آینده با استفاده گسترده از هوش مصنوعی، نیروی کار این شرکت کاهش خواهد یافت. با این حال، او تأکید کرد که هنوز نمیتوان بهطور دقیق مشخص کرد تأثیر نهایی این تغییرات چه خواهد بود.
این روند تنها به آمازون محدود نمیشود. در سراسر صنعت فناوری، شرکتها به سمت استفاده بیشتر از هوش مصنوعی حرکت کردهاند. مدیرعامل Salesforce هفته گذشته اعلام کرد که هوش مصنوعی در حال حاضر بین ۳۰ تا ۵۰ درصد از کارها را در این شرکت انجام میدهد. شرکتهایی مانند مایکروسافت و Shopify نیز کارکنان خود را به استفاده روزانه از این فناوری تشویق کردهاند. همچنین مدیرعامل Klarna گفته است که این شرکت با بهرهگیری از هوش مصنوعی و خروج طبیعی برخی نیروها، توانسته حدود ۴۰ درصد از نیروی انسانی خود را کاهش دهد.
اندی جسی در ادامه گفت: «هوش مصنوعی باعث میشود کارکنان از انجام کارهای تکراری رهایی یابند، مشاغل جذابتر شوند و همچنین خدمات بهتری با سرعت بیشتری ارائه دهیم.»
آمازون و سایر شرکتهای فناوری طی چند سال گذشته با تعدیلهای پیاپی، به کاهش تدریجی نیرو روی آوردهاند. آمازون از سال ۲۰۲۲ تاکنون بیش از ۲۷ هزار نفر را تعدیل کرده و در ماههای اخیر نیز کاهشهای محدودتری را در بخشهای خردهفروشی و دستگاههای هوشمند انجام داده است.
سهام آمازون از ابتدای سال جاری تاکنون تغییر چندانی نداشته و از شاخص نزدک عقب افتاده است. این در حالی است که سهام شرکتهایی مانند متا، مایکروسافت و انویدیا همچنان در نزدیکی رکوردهای تاریخی خود معامله میشوند.