کسب و کار

نخستین گام برند سازی چیست؟ از کجا شروع کنیم

ثبت برند نخستین و مهم‌ترین گام در فرآیند برندسازی است. با انجام این کار کسب‌وکار شما هویتی قانونی پیدا می‌کند و محصول، خدمات و هرآنچه به مشتریان ارائه می‌کنید، نامی رسمی و معتبر خواهند داشت. برند شما نمادی از ارزش‌ها، اهداف و هویت کسب‌وکارتان است و ثبت آن تضمین می‌کند که مالکیت قانونی این هویت متعلق به شما خواهد بود.

در مطلب پیش‌رو به بررسی مراحل ثبت برند، نکات مهمی که در این مسیر باید به آن توجه کنید، هزینه ثبت برند در ایران و شرایط انجام این کار می‌پردازیم. اگر قصد ثبت یک برند برای کسب‌وکار خود را دارید، همراه ما باشید.

 

برند چیست و چرا ثبت آن مهم است؟

برند یا نام تجاری، نشان قانونی یک شرکت یا شخصی حقیقی است که از آن برای معرفی محصولات و خدمات خود به مشتریان یا انجام فعالیت‌های اقتصادی استفاده می‌کند. برند، معرف مجموعه است و در تبلیغات، لوگو، لیبل محصولات و …. مورد استفاده قرار می‌گیرد. برند یک تعریف عامیانه نیز دارد؛ در جامعه به محصولاتی که نسبت‌به محصول و کالای مشابه خود از کیفیت بهتری برخوردار بوده و فروش بیشتری دارند، محصولات برند گفته می‌شود. در نتیجه، انتخاب یک برند یا نام تجاری مناسب برای کسب‌وکار، نوعی اعتمادسازی در مشتریان نیز محسوب می‌شود.

ایجاد برند تنها یک اقدام قانونی نیست، بلکه از نظر استراتژیک هم برای محافظت از حقوق معنوی شما و ایجاد اعتماد در مشتریانی که مخاطب اصلی محصول و خدمات شما هستند، اهمیت دارد. ثبت برند به دلایل زیر یک اقدام ضروری است:

  • حفاظت قانونی: تضمین می‌کند که دیگران نمی‌توانند از نام یا لوگوی شما سوءاستفاده کنند. برند شما، متعلق به شماست و با آن به مشتریان معرفی خواهید شد.
  • جذب مشتری: برندی که ثبت شده و معتبر باشد، اعتماد بیشتری در مشتریان ایجاد می‌کند و انتخاب اول آن‌ها در میان محصولات مشابه خواهد بود.
  • افزایش ارزش کسب‌وکار: برند ثبت‌شده دارایی ارزشمندی برای کسب‌وکار است و در صورت نیاز به فروش یا انتقال مالکیت، ارزش مادی ایجاد می‌کند.
  • حضور بین‌المللی: مقدمه‌ای برای گسترش کسب‌وکار به بازارهای جهانی و معرفی محصول در سطح بین‌المللی است.

ثبت برند و نام تجاری مزایای دیگری مانند متمایز کردن خدمات یا محصولات از رقبا، جلوگیری از سواستفاده، کپی‌برداری و … نیز دارد. برند همچنین به ارزش‌گذاری کسب‌وکار شما کمک می‌کند.

مراحل ثبت کردن برند

فرآیند ثبت برند شامل مراحل مختلفی مانند درخواست برای ثبت، انتخاب نام و طراحی لوگو، استعلام برند، برآورد هزینه ثبت برند و … است. در ادامه، مراحل انجام این‌ کار را به‌صورت گام‌به‌گام توضیح خواهیم داد.

انتخاب نام و طراحی لوگو

در اولین گام باید یک نام تجاری را برای کسب‌وکار خود انتخاب کنید. انتخاب نام برند اولین و مهم‌ترین مرحله است. نامی که انتخاب می‌کنید باید منحصر‌به‌فرد باشد، مشابهت یا استفاده از نام دیگر برندها با تغییرات جزئی، باعث رد شدن نام پیشنهادی شما می‌شود. نام انتخابی باید قابل تلفظ، ساده و قابل فهم باشد و با اهداف و ارزش‌های کسب‌وکار شما هماهنگی داشته باشد. براساس نام برند، طراحی یک لوگو نیز الزامی است. لوگو هویت بصری برند است؛ در نتیجه باید مرتبط با زمینه کاری، ساده، خلاقانه و جذاب باشد.

استعلام برند

پس از انتخاب نام، باید اطمینان حاصل کنید که پیش از شما کسب‌وکاری نام مورد نظر را انتخاب نکرده باشد. استعلام برند، یکی از مهم‌ترین اقدامات در مراحل ثبت برند است که برای انجام آن می‌توانید به‌صورت زیر اقدام کنید:

  • به سایت اداره ثبت علائم تجاری مراجعه کرده و از بخش مربوطه، نام مورد نظر را استعلام بگیرید.
  • اظهارنامه ثبت‌نامی را به کارشناس ثبت علائم تجاری ارائه کنید تا نام مورد نظر شما استعلام گرفته شود.
  • از نظرات کارشناسان مشاور در این زمینه کمک بگیرید و پیشنهادات آن‌ها را بررسی کنید.

این مرحله از اهمیت بالایی برخوردار است؛ زیرا در صورت مشابهت نام یا لوگو با برندی دیگر، درخواست شما رد خواهد شد و برای درخواست مجدد باید 15روز ثبت کنید.

تهیه مدارک موردنیاز

درصورتی‌که نام انتخابی شما برای برند تایید شد، باید برای درخواست ثبت آن اقدام کنید. جهت ارائه درخواست اولیه برای ثبت برند، ابتدا باید مدارک لازم را تهیه کنید. این مدارک عبارتند از:

  • کپی کارت ملی و شناسنامه متقاضی
  • جواز کسب یا پروانه فعالیت
  • نمونه‌ای از لوگو یا علامت تجاری
  • مدارک مربوط به ثبت شرکت (در صورت وجود)
  • وکالت‌نامه (در صورت استفاده از وکیل)

بسته به شرایط، گاهی به مدارک دیگری مانند کارت بازرگانی، آگهی مندرج در روزنامه رسمی و … نیاز است. ارسال درخواست و مدارک در سامانه ثبت اظهارنامه برند انجام می‌شود و پس از ارسال، یک کد رهگیری به شما ارائه می‌شود.

ثبت اظهارنامه برند

ثبت اظهارنامه برند از طریق سامانه اداره مالکیت معنوی انجام می‌شود. در این مرحله باید اطلاعات برند، مدارک و مشخصات صاحب برند را وارد کنید. همچنین، هزینه ثبت برند نیز طی مراحل مختلف از طریق همین سامانه دریافت می‌شود.

بررسی درخواست توسط اداره ثبت علائم تجاری

پس از ارسال اظهارنامه، کارشناسان اداره ثبت، علائم تجاری درخواست شما را بررسی می‌کنند. این بررسی شامل تطبیق نام و لوگو با قوانین موجود، بررسی مشابهت با برندهای دیگر، ارزیابی مطابقت با حوزه فعالیت است. این مرحله ممکن است چند هفته تا چند ماه طول بکشد. مشاوره با کارشناسان قبل از انتخاب نام، به کوتاه شدن این پروسه و جلوگیری از رد نام انتخابی کمک می‌کند.

انتشار آگهی ثبت برند

درصورتی‌که درخواست شما تأیید شود، یک آگهی در روزنامه رسمی کشور منتشر خواهد شد. این آگهی به دیگران اطلاع می‌دهد که برند شما در حال ثبت است و به آن‌ها فرصت می‌دهد تا در صورت وجود اعتراض، آن را اعلام کنند.

پرداخت هزینه ثبت برند نهایی و صدور گواهی آن

در مرحله نهایی، آخرین هزینه‌ ثبت برند را پرداخت می‌کنید و گواهی ثبت برند صادر می‌شود. این گواهی به مدت 10 سال اعتبار دارد و پس از آن می‌توان آن را تمدید کرد. هزینه ثبت برند در ایران حدود 4 الی 6 میلیون تومان می باشد البته این قیمت برای سال 1403 می باشد.

نتیجه‌گیری

ثبت برند مهم‌ترین گام در ساخت کسب‌وکاری موفق است. برند، جایگاه محصول شما را در بازار مشخص می‌کند و به رشد و توسعه هرچه بهتر و بیشتر کمک خواهد کرد. با رعایت دقیق مراحل ثبت کردن برند و بهره‌گیری از مشاوره حرفه‌ای، می‌توانید برندی ماندگار و قدرتمند بسازید که در ذهن مشتریان باقی بماند. در این زمینه می‌توانید از کارشناسان ثبت میزان کمک گرفته تا برند خود را به شکلی حرفه‌ای و در کوتاه‌ترین زمان ثبت کنید.

 

این مطلب، خبرآگهی است و پایگاه خبری برندسازی درباره محتوای آن هیچ نظری ندارد.

نمایش بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا