پرونده سنگین انحصار تبلیغاتی؛ گوگل قصد اعتراض دارد

گوگل اعلام کرده که نسبت به بخشی از رأی دادگاه فدرال ایالات متحده در پرونده انحصار تبلیغات آنلاین اعتراض خواهد کرد. این پرونده میتواند پیامدهایی جدی برای ساختار تجاری و ابزارهای تبلیغاتی این غول فناوری داشته باشد.
به گزارش برندسازی به نقل از رویترز، روز پنجشنبه، قاضی فدرال «لئونی برینکما» در دادگاهی در ایالات متحده، گوگل را به «کسب و حفظ آگاهانه قدرت انحصاری» در بازارهای مربوط به سرورهای تبلیغاتی ناشران و پلتفرمهای مبادله تبلیغات متهم شناخت.
سرورهای تبلیغاتی ناشران ابزارهایی هستند که به وبسایتها امکان میدهند تا موجودی تبلیغات دیجیتال خود را مدیریت کنند. این فناوری در کنار بازارهای تبادل تبلیغاتی، به ناشران خبری و سایر ارائهدهندگان محتوای آنلاین اجازه میدهد از طریق فروش تبلیغات درآمد کسب کنند.
قاضی همچنین حکم داد که گوگل بهصورت غیرقانونی دو بازار مهم در حوزه فناوری تبلیغات آنلاین را در انحصار خود درآورده است.
گوگل روز جمعه اعلام کرد که این رأی، ترکیبی از تصمیمات مثبت و منفی بوده است. بهگفته شرکت، قاضی در بخشی از حکم خود پذیرفته که وزارت دادگستری نتوانسته ثابت کند ابزارهای تبلیغاتی گوگل یا خرید شرکتهایی مانند «دابلکلیک» و «ادملد» ضد رقابتی بودهاند. با این حال، گوگل در بخش دیگری از حکم متهم شده که ابزارهای تبلیغاتی مرتبط با ناشران، قوانین ضد انحصار را نقض کرده و مانع ورود رقبا به بازار شدهاند.
وزارت دادگستری آمریکا پیشتر خواستار آن شده بود که گوگل حداقل بخشی از مجموعه «مدیر تبلیغات گوگل» (Google Ad Manager) شامل سرور تبلیغاتی ناشران و بستر مبادله تبلیغات را واگذار کند.