کسب و کار

قطعی برق و خاموشی فروش آنلاین؛ چطور می‌توان از تخریب برند و کاهش فروش جلوگیری کرد؟

 در روزهایی که قطعی برق به یکی از بحران‌های همیشگی کشور تبدیل شده، بسیاری از کسب‌وکارهای آنلاین با چالشی جدی روبه‌رو هستند. وقتی برق می‌رود، آیا فروش هم خاموش می‌شود؟ آمارها نشان می‌دهد تنها در تابستان گذشته، بیش از ۲۸۰ ساعت خاموشی سراسری در ایران ثبت شده است، یعنی بیش از ۱۱ روز توقف احتمالی در روند خرید، پاسخ‌گویی و اعتمادسازی. اما در این شرایط ناپایدار، برخی برندها همچنان می‌فروشند، دیده می‌شوند و حتی بیشتر از قبل رشد می‌کنند. چطور ممکن است؟
در این گزارش، هم چالش‌ها را شفاف بررسی می‌کنیم، هم راه‌حل‌هایی را معرفی می‌کنیم که امتحان خود را پس داده‌اند.

قطعی برق در سراسر کشور این روزها به یک چالش بزرگ تبدیل شده و بسیاری از کسب و کارهای آنلاین را تحت تاثیر خود قرار داده است. اما آیا با قطعی برق فروش هم خاموش می‌شود؟ طبق آمارهای بدست آمده، تنها در تابستان اخیر بیش از 280 ساعت خاموشی در سراسر ایران به ثبت رسیده است که این به معنای بیش از 11 روز توقف احتمالی در روند اعتمادسازی، پاسخگویی و خرید است. اما جالب است بدانید که با وجود این مسئله همچنان فروش بعضی از برندها ادامه دار بوده و حتی روز به روز در حال رشد هستند.

در این گزارش چالش‌های به وجود آمده به دنبال مشکل قطعی برق را بررسی می‌کنیم و به راه حل هایی که برند های بزرگ با استفاده از آن ها این بحران را پشت سر گذاشته اند اشاره خواهیم کرد.

سؤالات متداول درباره مدیریت قطعی برق در کسب‌وکارهای آنلاین

۱. قطع شدن برق چه تأثیری روی فروش آنلاین من داره؟
قطعی برق می‌تواند در مراحل مختلفی از جمله دیده شدن در فضای آنلاین، ثبت سفارش، پاسخگویی و… اختلال ایجاد کند و از همه مهمتر با خارج کردن کسب و کار آنلاین شما از دسترس، اعتماد برندتان را کاهش دهد.

۲. چطور می‌تونم کسب‌وکارم رو در برابر قطعی برق مقاوم کنم؟
روش‌های مختلفی برای آنلاین نگه داشتن پلتفرم کسب و کار شما در زمان قطعی برق وجود دارد و همچنین روش‌های جایگزینی که در این مطلب معرفی کردیم می‌تواند با در دسترس نگه داشتن برند شما، از آسیب وارده به فروشتان در زمان قطعی برق جلوگیری کند.

۳. آیا در شهر مشهد هم کسب‌وکارهایی تونستن با این بحران کنار بیان؟
بله، طبق بررسی‌های انجام شده توسط تیم نمارا بسیاری از کسب‌وکارهای آنلاین در مشهد با اقدامات پیشگیرانه مثل پشتیبانی ۲۴ساعته، استفاده از برق اضطراری در انبارها و زمان‌بندی هوشمند تبلیغات، تونستن بدون توقف، به فعالیت خودشون ادامه بدن.

۴. اگر تازه کسب‌وکارم رو شروع کردم، لازمه از همین الان به این موضوع فکر کنم؟
قطعا بله، اگر از زمان شروع کسب و کارتان به راه‌حل‌های احتمالی برای مدیریت بحران‌ها فکر کرده باشید، قطعا با عملکرد صحیح در زمان چالش‌ها، برندتان در نگاه مخاطبان حرفه‌ای و قابل اعتماد به نظر می‌رسد و این امر تاثیر مستقیم در فروش شما خواهد داشت.

۵. چه کمکی از متخصصین بازاریابی می‌تونم بگیرم؟

داشتن یک مشاور کسب و کار متخصص در مسیر رشد کسب و کار می‌تواند بسیاری از چالش‌های پیش روی شما را هموار کند و همچنین سرعت رشدتان را به طور قابل توجهی افزایش دهد.

قطعی برق، چالش جدید اما مداوم برای کسب‌وکارهای آنلاین

مشکل قطعی برقی که در سال‌های اخیر با آن رو به رو شدیم، امروزه تنها یک مشکل خانگی نیست چون بسیاری از کسب و کارها با قطعی برق در بخش‌های مختلف به مشکلاتی برخورد می‌کنند که به عنوان بخش کوچکی از آن می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • خارج شدن سایت از دسترس
  • تاخیر در فرآیند پشتیبانی و پاسخگویی به مشتری
  • عملکرد ناموفق کمپین های تبلیغاتی و از دست رفتن زمان و بودجه
  • کاهش اعتماد مشتریان به برند

بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، در تابستان ۱۴۰۲ بیش از ۲۸۰ ساعت خاموشی گسترده در کشور رخ داده که حدود ۳۸٪ آن در ساعات اوج فعالیت اینترنتی (بین ساعت ۱۰ تا ۱۸) بوده است. این یعنی کسب‌وکارها در بخش زیادی از روزهای کاری، با اختلال جدی مواجه بوده‌اند.

اما سوالی که در این شرایط به وجود می‌آید این است که چطور می‌توان از بروز مشکلات جدی و آسیب دیدن برندمان جلوگیری کرد؟

قطعی برق و خاموشی فروش آنلاین

۳ تهدید واقعی خاموشی برق برای کسب‌وکارها

مشکل قطعی برق برای کسب و کارها بیشتر از آنچه تصور می‌شود است. در ادامه به سه مورد از تهدیدهای اصلی که قطعی برق برای کسب و کارها به وجود می‌آورد اشاره خواهیم کرد:

۱. از دست رفتن فروش‌های لحظه‌ای

لحظه‌هایی هستن که کاربر درست آماده خریده. با کلی تبلیغ سایت شما رو پیدا کرده، محصول رو انتخاب کرده و وارد درگاه شده، اما یک خاموشی ۵ دقیقه‌ای باعث می‌شود تا هم سایت از دسترس خارج شود و هم اون کاربر دیگه هیچ‌وقت به سمت شما برنگردد. هر دقیقه قطعی برای یک فروشگاه آنلاین می‌تونه مساوی با هزاران تومان ضرر باشه.

۲. کاهش اعتماد مشتری و تصویر برند

تصور کنید که کاربر هنگام ثبت سفارش در وبسایت شما با خطا مواجه شود. ممکن است بار اول از نظر او ایرادی نداشته باشد اما اگر این مسئله بازهم تکرار شود قطعا برای شما به عنوان صاحب یک وبسایت دردسرساز خواهد بود. به یاد داشته باشید که اگر برند شما به عنوان یک برند ناپایدار و حتی بی اعتماد شناخته شود، عواقب سنگینی را در حجم فروش دارد و جبران این مسئله نیز برایتان بسیار دشوار خواهد بود.

۳. از بین رفتن کمپین‌های تبلیغاتی آنلاین

کمپین های تبلیغاتی از جمله گوگل ادز، تبلیغات کلیکی و… برای شما هزینه بر خواهد بود و قطعی برق با خارج کردن پلتفرم شما از دسترس می‌تواند تمامی این هزینه ها را بر باد دهد و در نهایت ضرر کنید.

قطعی برق و خاموشی فروش آنلاینراهکارهای انجام شده توسط کسب و کارهای بزرگ برای حل مشکل قطعی برق

قطعی برق یک بحران غیر قابل کنترل برای کسب و کارها است اما می‌توان برای مواجه شدن با این مشکل آماده بود تا خسارت وارده را به حداقل رساند. طبق آمار به دست آمده توسط شرکت نمارا که در حوزه تولید محتوا در مشهد و تبلیغات چاپی فعالیت دارد، از کسب و کارهای مشهد جمع آوری کرده است، برندهای بزرگ راهکارهای مخصوص به خود را برای مواجهه با بحران قطعی برق دارند. در ادامه به چند مورد از راهکارهایی که توسط برندهای بزرگ برای آمادگی در برابر این مسئله استفاده شده است اشاره خواهیم کرد:

۱. استفاده از سرورهای ابری به جای هاست داخلی

سرورهای فیزیکی با قطعی برق از دسترس خارج می‌شوند، اما در صورتی که از هاست ابری یا سرورهایی که برق اضطراری دارند استفاده کنید، دیگر نگران خارج شدن سایتتان از دسترس کاربران نخواهید بود.

۲. سیستم پشتیبان‌گیری منظم؛ امنیت داده در برابر شوک ناگهانی

کسب و کار آنلاین شما در هر پلتفرمی که باشد، ممکن است با قطعی برق یک سری اطلاعات از دسترستان خارج شود، بنابراین پشتیبان گیری منظم از اطلاعات، مخصوصا برای کسب و کارهایی که وبسایت دارند یک امر لازم است.

۳. پاسخگویی تلفنی در زمان قطعی برق

یکی از راهکارهای خوبی که هنگام قطعی برق برای حفظ مشتریان خود می‌توانید استفاده کنید، پاسخگویی تلفنی است. زمانی که پلتفرم آنلاین شما از دسترس خارج می‌شود، می‌توانید به صورت تلفنی به مشتریان خود پاسخ داده و آن‌ها را راهنمایی کنید تا پس از بازگشت به حالت قبل، بتوانند از محصول یا خدمات شما استفاده کنند.

۴. هماهنگ‌سازی کمپین‌های تبلیغاتی با شرایط پایداری سیستم

با توجه به اینکه احتمالا برنامه حدودی قطعی برق در اختیار شما قرار دارد، سعی کنید کمپین های تبلیغاتی خود را در زمانی برنامه ریزی کنید که احتمال پایین تری برای قطعی برق داشته باشید.

سخن پایانی: قطعی برق، یک مانع یا فرصتی برای ماندگاری برند؟

مشکل قطعی برق شاید در نگاه اول یک تهدید بزرگ به نظر برسد اما همانطور که در طول تاریخ شاهد این مسئله بودیم، برندهای بزرگ از تهدیدها به عنوان فرصت استفاده می‌کنند. این کسب و کارها با عملکرد درست در زمان بحران و استفاده از راهکارهای اشاره شده، تصویری حرفه ای از خود در ذهن مشتری ایجاد می‌کنند و همین مسئله باعث می‌شود که مورد اعتمادتر از قبل در نگاه آن‌ها نمایان شوند.

این مطلب، خبر آگهی است و پایگاه خبری برندسازی درباره محتوای آن نظری ندارد.

نمایش بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا