فراتر از لینکهای آبی: عصر بهینهسازی برای موتورهای تولیدگر (GEO) و آینده برندسازی دیجیتال
از SEO تا GEO: استراتژی جدید برای تسلط برندها بر جستجوی هوشمند

آژانس سئو، محتوا و روابط عمومی دیجیتال مستقر در سیدنی، پراسپریتی مدیا (Prosperity Media
)، این هفته از خدمات جدید خود با عنوان بهینهسازی موتور تولیدگر (Generative Engine Optimisation
یا GEO
) رونمایی کرد. این اقدام، نشاندهنده تغییری در نحوه سازگاری بازاریابان دیجیتال با آینده «جستجو» است.
اما GEO
چیست و چرا اهمیت دارد؟ در چشمانداز دیجیتالی که به طور فزایندهای هوش مصنوعی-محور میشود، این سوالی است که بسیاری از آژانسهای بازاریابی باید از خود بپرسند.
GEO
فرآیند به حداکثر رساندن دیده شدن (visibility) برند شما در موتورهای جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی و رابطهای مکالمهمحور مانند ChatGPT، Gemini و Claude است که اطلاعات را ترکیب کرده و اقدامات، محصولات و منابع پیشنهادی را به اشتراک میگذارند.
به عبارت ساده،
GEO
یک استراتژی بازاریابی مدرن است که بر افزایش دیده شدن و تأثیرگذاری محتوا در پاسخهای تولید شده توسط هوش مصنوعی مولد تمرکز دارد.
از زمان عرضه سرنوشتساز ChatGPT
در سال ۲۰۲۲، کاربران وب به طور مداوم از مدلهای زبانی بزرگ (LLMs
) استقبال کردهاند. با ورود مداوم ابزارهای بیشتر به بازار و ادغام آنها با تجربیات جستجوی سنتی، بازاریابان دیجیتال در تلاشند تا با این چشمانداز در حال تغییر، تکامل یابند.
در حالی که سئوی سنتی (SEO
) یک استراتژی کاملاً شناختهشده و پراستفاده است که اولویت آن نمایش داده شدن در فهرستی از لینکهای آبی است، GEO
به این میپردازد که اطمینان حاصل شود برند شما در پاسخهای ارائه شده توسط موتورهای هوش مصنوعی ظاهر میشود.
آژانسهای بازاریابی دیجیتال استرالیا در حال پذیرش ابزارهای GEO هستند
با بهرهگیری از تخصص موجود شرکت، خدمات جدید GEO
آژانس پراسپریتی مدیا به مشتریان کمک میکند تا با این چشمانداز جدید تکامل یافته و با تغییرات سریع در حوزه جستجو، از رقبا عقب نمانند.
پراسپرتی مدیا در مجموعهای از ابزارها برای ردیابی دیده شدن در LLM
ها، تحلیل برند در این مدلها و شناسایی فرصتها سرمایهگذاری کرده است. آنها خدمات GEO
را برای برندها، محصولات و خدمات، و همچنین بهینهسازیهای خاص برای ویژگیهایی مانند حالت هوش مصنوعی (AI mode
)، خلاصههای هوش مصنوعی (AI overviews
) و خرید با ChatGPT
ارائه خواهند داد.
آژانس دیجیتال مستقل Luminary
در سراسر استرالیا نیز طیف وسیعی از خدمات GEO
را به مشتریان خود ارائه میدهد و به آنها این فرصت را میدهد که از آن در ترکیب با خدمات سئوی سنتی برای بهینهسازی استراتژی بازاریابی خود استفاده کنند.
رویکرد به عصر جدید جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی
یک مطالعه در زمینه GEO
در سال ۲۰۲۴ که با همکاری دانشگاه پرینستون انجام شد، با تأکید بر رواج روزافزون آن، نشان داد که GEO
میتواند دیده شدن را تا ۴۰ درصد در پاسخهای موتورهای تولیدگر افزایش دهد.
ادغام نتایج تولید شده توسط هوش مصنوعی توسط گوگل به طور مستقیم در جستجو، همراه با افزایش تعداد کاربران وبی که به عنوان بخشی از عادات جستجوی خود به ChatGPT
و Microsoft Copilot
روی میآورند، نشاندهنده نیاز صنعت سئو به ارزیابی مجدد و پذیرش GEO
است.
الگوریتم نتایج هوش مصنوعی گوگل اکنون به محتوای ساختاریافته مانند پرسشهای متداول (FAQs
)، راهنماهای کاربردی (how-tos
) و نقدهای واقعی اولویت میدهد. قابلیتهای مرور وب ChatGPT
به دادههای لحظهای استناد میکند و مدلهای تولیدگر منابعی مانند Wikidata، گراف دانش گوگل (Google’s Knowledge Graph
) و Schema.org
را بررسی میکنند. این موضوع اهمیت ارجاع دقیق به برندها در سراسر وب و ارائه محتوای با کیفیت و مبتنی بر داده را برجسته میسازد.
برندها اکنون میتوانند نتایج جستجوی هوش مصنوعی مولد را شکل دهند. اولین گام این است که اطمینان حاصل کنند برند و محصولاتشان به درستی در منابع دادههای ساختاریافته نمایش داده میشوند. این کار از طریق بهروزرسانی اطلاعات در Wikidata
، پروفایل کسبوکار گوگل (Google Business Profile
)، نشانهگذاری Schema.org
و فهرستهای موجود در پلتفرمهایی مانند G2
و Capterra
امکانپذیر است.
دوم، برندها باید به تولید محتوایی فکر کنند که هم برای انسانها و هم برای هوش مصنوعی جهت کسب اطلاعات مفید باشد؛ بهویژه استفاده هوشمندانه از سرفصلهای واضح، راهنماها و پرسشهای متداول.
در نهایت، برندها باید حضور GEO
خود را با مشاهده تعداد دفعات ارجاع به برندشان در پاسخهای هوش مصنوعی مولد، نظارت کنند و با ارائه محتوای ارزشمند و قابل اعتماد، فرکانس این ارجاعات را افزایش دهند.
منبع: مارکتینگ مگ