چرا برخی شرکت های ژاپنی قصد استفاده از هوش مصنوعی را ندارند؟

برندسازی، نزدیک به یک چهارم شرکتهای ژاپنی هماکنون در تجارت خود از هوش مصنوعی استفاده میکنند، اما بیش از 40 درصد اعلام کردهاند که برنامهای برای استفاده از این فناوری متحولکننده ندارند.
در نظرسنجی که توسط Nikkei Research برای رویترز انجامشده، طیفی از سوالات برای 506 شرکت مطرح شد و تقریباً 250 شرکت بهشرط ناشناسماندن به آنها پاسخ دادهاند. حدود 24 درصد شرکتکنندگان گفتند که هماکنون از هوش مصنوعی استفاده میکنند و 35 درصد دیگر در حال برنامهریزی برای انجام این کار هستند.
41درصد باقیمانده نیز اعلام کردهاند که چنین برنامهای ندارند که این امر سطح مختلفی از پذیرش فناوری هوش مصنوعی در شرکتهای ژاپنی را نشان میدهد.
اهداف استفاده از هوش مصنوعی و موانع عدم استفاده از آن
در پاسخ به سوالی درمورد اهداف استفاده از هوش مصنوعی که امکان پاسخ به چند گزینه در آن وجود داشت، 60 درصد شرکتها گفتند که با این فناوری در تلاش هستند تا مشکل کمبود کارگر را کنار بگذارند، 53 درصد به کاهش هزینههای نیروی کار اشاره کردند و 36 درصد با هدف تسریع تحقیق و توسعه قصد استفاده از هوش مصنوعی را دارند.
همچنین در مورد موانعی که باعث عدم استفاده از این فناوری میشود، یکی از مدیران به «اضطراب کارمندان نسبت به کاهش احتمالی تعداد آنها» اشاره کرده است. موانع دیگر شامل فقدان تخصص فنی، هزینه قابلتوجه و نگرانیهای مربوط به قابلیت اطمینان میشود.
این نظرسنجی همچنین نشان میدهد که 15 درصد از پاسخدهندگان در طول سال گذشته مورد حملات سایبری قرار گرفتهاند یا شرکای تجاری 9 درصد آنها با حمله مواجه شدهاند. 23 درصد این شرکتها نیز گفتهاند که تجارت آنها بهطور موقت متوقف شده است و 4 درصد با نشت اطلاعات خود مواجه شدهاند.
منبع: رویترز