اقتصاد

در تامین ۹۸ درصد بذر غلات خودکفا هستیم

محمد زمانیان رئیس موسسه تحقیقات بذر و نهال گفت: ارقام جدید غلات در مقایسه به ارقام قدیمی ۲۵ درصد آب کمتری مصرف می کنند و همواره پیشبینی شده که با فناوری‌های جدید بتوانیم در آینده با تولید برخی ارقام،  صرفه جویی مصرف آب را به ۴۵ درصد برسانیم.

او با اشاره به معرفی و اصلاح ۳۷۵ رقم بذر و نهال افزود:  از زمان تاسیس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر، ۳۷۵ رقم معرفی و اصلاح کردیم که ۳۲۱ رقم به بعد از انقلاب اسلامی برمی‌گردد. از این مقداد ۱۹ رقم باغبانی و ۳۰۲ رقم گیاهان زراعی بوده است.

به گفته زمانیان، میانگین معرفی ارقام از اول تاسیس این موسسه تا سال ۹۳ به طور متوسط ۵ رقم در سال بوده و از سال ۹۴ تاکنون ۱۵ رقم و از سال ۱۴۰۱ به بعد بالای ۲۰ رقم رسیده است.

رئیس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر ادامه داد: تاکنون ۱۵۰ رقم برای گندم معرفی کردیم که در این ارقام نیاز کشور، تغییر اقلیم، شرایط مختلف خاک، عملکرد و بیماری‌ها در نظر گرفته شده است.

او با بیان اینکه ایران در ۹۸ درصد تامین بذر غلات خودکفاست، افزود:در ذرت ۸۷ درصد، در بذر حبوبات، سورگوم و گیاهان علوفه‌ای ۱۰۰ درصد و در سویا و گلرنگ نیز ۱۰۰ درصد خودکفا هستیم.

زمانیان  گفت: مجموع ارزش بذر‌هایی که تولید کرده‌ایم بالای ۵۰۰ میلیون دلار است.

به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا