رشد بیسابقه سهام شرکت نیسان پس از ورود سرمایهگذار جدید
سهام شرکت نیسان پس از خرید ۲.۵ درصدی سهام این شرکت توسط یک سرمایهگذار جدید، به بالاترین سطح خود در ۱۵ سال اخیر رسید و امیدها برای اصلاحات ساختاری و بازسازی این خودروساز ژاپنی را افزایش داد.
به گزارش برندسازی به نقل از برنا، سهام شرکت نیسان پس از گزارشهایی مبنی بر خرید سهام این خودروساز ژاپنی توسط یک سرمایهگذار فعال، بیشترین رشد خود طی ۱۵ سال اخیر را تجربه کرد.
در گزارش نیمسالهای که نیسان پس از پایان معاملات روز دوشنبه ارائه داد، اعلام شد که یک نهاد امانی متعلق به ECM Master Fund با سهم ۲.۵ درصدی، پنجمین سهامدار بزرگ این شرکت در پایان سپتامبر بوده است.
در یک پرونده جداگانه و غیرمرتبط مشخص شد که مدیریت ECM Master Fund بر عهده Effissimo Capital Management، یک صندوق پوشش ریسک مستقر در سنگاپور است که به دلیل کمپینهای برجسته خود علیه Toshiba Corp. مشهور شده است. Effissimo در سال ۲۰۲۱ به دنبال طرح اتهاماتی درباره نقض حقوق سهامداران، منجر به استعفای مدیرعامل توشیبا شد. این شرکت دو سال بعد خریداری و خصوصیسازی شد.
به گزارش رویترز، نیسان در بیانیهای اظهار داشت که از همه سهامداران «فعلی و جدیدی که به پتانسیل آینده نیسان ایمان دارند و از آن حمایت میکنند»، قدردانی میکند.
رویترز همچنین افزود که تلاش برای تماس با سخنگوی Effissimo موفقیتآمیز نبود.
هفته گذشته، نیسان برنامههای گستردهای برای کاهش تعداد کارکنان و ظرفیت تولید جهانی خود را به دلیل افت شدید فروش در چین و ایالات متحده اعلام کرد. همچنین برای دومین بار در سال جاری پیشبینی سود سالانه خود را کاهش داد و درآمد خود را تا ۷۰ درصد کاهش داده و به ۱۵۰ میلیارد ین (۹۷۶ میلیون دلار) رساند، و متعهد شد که تلاشهای بازسازی را دنبال کند.
افزایش سهام نیسان در روز سهشنبه توانست بخش زیادی از زیانهای ناشی از اعلام این ارقام را جبران کند.
این شرکت در ماههای اخیر با کاهش فروش مواجه شده است، به ویژه در چین که رقابت شدید قیمتی و افزایش خودروهای الکتریکی داخلی ضربه سختی به برندهای خارجی وارد کرده است.
با این حال، سهام نیسان تا کنون در سال جاری ۲۵ درصد کاهش یافته و همچنان از رقبای داخلی خود مانند تویوتا و هوندا عقبتر است.
ماکوتو اوچیدا، مدیرعامل نیسان، در گفتگو با سرمایهگذاران بیان کرد که نیسان تحت تاثیر «چالشهای خارجی و همچنین مشکلات خاص خود» قرار گرفته است و به رقابت فزاینده خودروسازان چینی و اهداف فروش بیش از حد بلندپروازانه این شرکت اشاره کرد.