اقتصاد

صادرات سالانه ۲۰ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی ایران

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه راهبردها و سیاست‌های کلان این شرکت برای تحقق اهداف دولت چهاردهم ترسیم شده است، از صادرات سالانه ۲۰ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی خبر داد

به گزارش برنا، سعید توکلی  در پنجمین کنفرانس بین‌المللی فناوری‌های جدید در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی با اشاره به وضع موجود شرکت ملی گاز ایران گفت: این شرکت دارای ۲۱ پالایشگاه با ظرفیت یک میلیارد و ۷۵ میلیون مترمکعب، ۴۰ هزار و ۶۸۰ کلیومتر خطوط انتقال گاز طبیعی، ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون مترمکعب ظرفیت ذخیره‌سازی در سال، توان بازگردانی حداکثر ۳۰ میلیون مترمکعب روزانه گاز ذخیره‌شده، ۹۲ ایستگاه تقویت فشار و ۳۳۸ توربوکمپرسور، ۴۵۳ هزار کیلومتر شبکه گاز شهری و روستایی است، اما متأسفانه واردات صفر و صادرات حدود سالانه ۲۰ میلیارد مترمکعب است.

وی به تأکید‌های مقام معظم رهبری درباره استفاده از فناوری جدید در صنایع اشاره کرد و افزود: راهبرد‌ها و سیاست‌های کلان شرکت ملی گاز ایران برای تحقق اهداف دولت چهاردهم ترسیم شده است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران ارتقای دیپلماسی انرژی، نظام حکمرانی، نظام توسعه فناوری بومی و نظام مدیریتی – سازمانی را از راهبرد‌ها و سیاست‌های کلان این شرکت برشمرد.

توکلی با اشاره الگوی بومی حاکمیتی شرکت ملی گاز ایران بیان کرد: این الگو بومی‌شده تجربه FAS تنظیم‌گر نظام گاز با گازپروم در روسیه، EMRA تنظیم‌گر نظام گاز با بوتاش در ترکیه و EC تنظیم‌گر نظام گاز با پتروناس در مالزی است که نتایج آن شامل ارائه مشوق به شرکت‌های توزیع برای توسعه نوآوری در کاهش مصارف، کاهش وابستگی به مصارف گاز طبیعی با جایگزینی از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر و اس‌ان‌جی و هیدروژن و نشر و نفوذ فناوری‌های نسل ۴ صنعتی می‌شود.

وی بهینه‌سازی در زنجیره شرکت ملی گاز ایران و مصرف‌کننده نهایی را ضروری دانست و افزود: زنجیره شرکت ملی گاز ایران شامل پالایش، انتقال و توزیع و مصرف‌کننده نهایی شامل بخش خانگی، برق، فولاد، سیمان و پتروشیمی می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: گاز طبیعی شامل ۲۵ درصد سبد گاز دنیاست و در حالی که در ایران این مقدار حدود ۷۰ درصد است، با این حال انتظار ناترازی در بخش گاز را نداریم، که اشتباه است.

توکلی با اشاره به سیاست‌ها و راهبرد‌های حوزه دانش‌بنیان در شرکت ملی گاز ایران اعلام کرد: با توسعه فناوری و نوآوری و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و ارتباط بیشتر این شرکت‌ها، دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی با صنعت می‌توانیم در شرایط تحریمی به فناوری‌های تازه دنیا دست یابیم، همچنین الگوی دانش‌بنیان در شرکت ملی گاز بر سه اصل شبکه‌سازی، هدایت‌گری و واسطه‌گری ترسیم شده است.

پایان

نمایش بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا