متا، مالک فیسبوک، مجدداً از تشخیص چهره برای مقابله با کلاهبرداری استفاده میکند
متا، پس از تعطیلی سیستم تشخیص چهره در سال ۲۰۲۱، اکنون در حال آزمایش مجدد این فناوری برای شناسایی و جلوگیری از کلاهبرداریهای مرتبط با افراد مشهور است. این تصمیم با هدف افزایش امنیت کاربران و جلوگیری از سوءاستفاده از دادههای شخصی آنها صورت گرفته است.
به گزارش برندسازی به نقل از رویترز، متا گفت که حدود ۵۰ هزار چهره عمومی را در آزمایشی ثبت نام خواهد کرد که شامل مقایسه خودکار عکسهای پروفایل فیسبوک آنها با تصاویر استفاده شده در تبلیغات مشکوک کلاهبرداری است. اگر تصاویر مطابقت داشته باشند و متا معتقد باشد که تبلیغات کلاهبرداری هستند، آنها را مسدود خواهد کرد.
این شرکت گفت که به افراد مشهور اطلاع داده خواهد شد که در این آزمایش ثبت نام شدهاند و میتوانند در صورت عدم تمایل به شرکت، از آن خارج شوند.
این شرکت اعلام کرد که قصد دارد این آزمایش را از ماه دسامبر به صورت جهانی اجرا کند، به جز برخی از حوزههای قضایی بزرگ که مجوز نظارتی ندارد مانند بریتانیا، اتحادیه اروپا، کره جنوبی و ایالتهای تگزاس و ایلینویز در ایالات متحده.
مونیکا بیکرت، معاون سیاست محتوا در متا، در یک جلسه توجیهی با خبرنگاران گفت که این شرکت در حال هدف قرار دادن چهرههای عمومی است که شناسایی کرده است که از تصاویر آنها در تبلیغات کلاهبرداری استفاده شده است.
بیکرت گفت: «ایده اینجا این است: هر چه میتوانیم از آنها محافظت کنیم. آنها میتوانند در صورت تمایل از آن خارج شوند، اما ما میخواهیم بتوانیم این محافظت را برای آنها فراهم کنیم و برای آنها آسان کنیم.»
این آزمایش نشان میدهد که یک شرکت در تلاش است تا با استفاده از فناوری بالقوه تهاجمی، نگرانیهای نظارتی در مورد افزایش تعداد کلاهبرداریها را برطرف کند، در حالی که شکایات در مورد نحوه برخورد آن با دادههای کاربر را که سالها است شرکتهای رسانههای اجتماعی را دنبال میکنند، به حداقل برساند.
هنگامی که متا در سال ۲۰۲۱ سیستم تشخیص چهره خود را تعطیل کرد و دادههای اسکن چهره یک میلیارد کاربر را حذف کرد، به «نگرانیهای رو به رشد اجتماعی» استناد کرد. در ماه آگوست سال جاری، این شرکت به پرداخت ۱.۴ میلیارد دلار به تگزاس برای حل یک دعوی حقوقی ایالتی مبنی بر جمعآوری غیرقانونی دادههای بیومتریک محکوم شد.
در عین حال، متا با شکایات مبنی بر اینکه برای جلوگیری از کلاهبرداریهای مرتبط با افراد مشهور، که از تصاویر افراد مشهور، اغلب تولید شده توسط هوش مصنوعی، برای فریب کاربران برای دادن پول به طرحهای سرمایهگذاری غیرواقعی استفاده میکنند، اقدام کافی نکرده است، مواجه است.
در آزمایش جدید، این شرکت گفت که بلافاصله هرگونه دادههای چهره تولید شده توسط مقایسه با تبلیغات مشکوک را حذف خواهد کرد، صرف نظر از اینکه آیا کلاهبرداری را تشخیص داده است یا خیر.
بیکرت گفت که ابزار مورد آزمایش بهطور داخلی از «فرآیند بررسی دقیق حریم خصوصی و ریسک» متا گذراند و قبل از شروع آزمایشها، با نهادهای نظارتی، سیاستگذاران و کارشناسان حریم خصوصی در خارج بحث شد.
متا همچنین اعلام کرد که قصد دارد با استفاده از دادههای تشخیص چهره، به کاربران غیر مشهور فیسبوک و یکی دیگر از پلتفرمهای خود، اینستاگرام، اجازه دهد تا به حسابهایی که توسط هکرها به خطر افتاده یا به دلیل فراموشی رمز عبور قفل شدهاند، دسترسی مجدد پیدا کنند.