۴ نکته برای موفقیت در بازسازی برند شرکت مخابراتی

برندسازی، شرکتهای مخابراتی، سازمانهای بزرگ و پیچیدهای هستند که برند آنها به طور گستردهای در بازار نمود پیدا میکند. از فروشگاههای فیزیکی گرفته تا اپلیکیشنها، از محصولات گرفته تا ناوگان خودروها، شرکتهای مخابراتی در حوزه فیزیکی و دیجیتال به شدت قابل مشاهده هستند. رقابت در این فضا بسیار شدید است و ارائه دهندگان خدمات مخابراتی برای دفاع و افزایش سهم بازار باید در ذهن مشتریان باقی بمانند.
در نتیجه، تمام بازیگران اصلی مخابرات سرمایهگذاری زیادی روی برند خود انجام میدهند و سخت تلاش میکنند تا به میزان بالایی از شناخت و اشباع برند دست یابند. با وجود چنین پیچیدگی و دیدپذیری برند، بازسازی برند یک شرکت مخابراتی یک تلاش چالشبرانگیز بینظیر است.
چگونه برند شرکت مخابراتی خود را بازسازی کنید؟
اگر شرکت مخابراتی شما در حال پیشبینی بازسازی برند است، باید اقدامات مناسب را برای اطمینان از انتقال موفقیتآمیز از هویت قدیمی خود به هویت جدید بدون ایجاد سردرگمی غیرضروری در بازار انجام دهید. موفقیت بازسازی برند شما در نهایت به نحوه برنامهریزی شما برای آن بستگی دارد. نکات زیر برای شروع در مسیر درست طراحی شدهاند.
-
برنامهریزی برای بازسازی برند خود را از مدتها قبل آغاز کنید.
با توجه به وجود اجزای متعدد و متحرک، ضروری است که تیم شما هرچه زودتر فرآیند برنامهریزی بازسازی برند را آغاز کند. هرچه زمان بیشتری برای برنامهریزی به خود اختصاص دهید، کنترل بیشتری بر اجرای بازسازی برند خواهید داشت.
با شناسایی اهداف اصلی بازسازی برند شروع کنید. برنامههای اجرایی بازسازی برند شما باید از این اهداف کلی جریان یابد و از آنها پشتیبانی کند.
سپس، یک جدول زمانی دقیق برای بازسازی برند، از جمله تمام وابستگیها، ترسیم کنید. به یاد داشته باشید که بازسازی برند را میتوان با سطوح مختلف سرمایهگذاری، بسته به استراتژی انتخابی و تأثیر و میزان تغییر مورد نیاز، تکمیل کرد.
همچنین به یاد داشته باشید که هر دارایی برند دارای زمان تولید منحصر به فرد خود خواهد بود. برای بازسازی حتی یک زیرمجموعه از داراییها در یک بازه زمانی مشابه، باید فرآیند بازسازی آن داراییها را در فواصل زمانی مختلف آغاز کنید تا اطمینان حاصل شود که تاریخ تکمیل همزمان است.
علاوه بر این، برنامه بازسازی برند شما باید خطرات بالقوه را شناسایی کرده و برای جبران این خطرات، برنامههای کاهش خطر را ارائه دهد.
در نهایت، برنامههای شما باید فرصتهای مجاور ارائه شده توسط پروژه بازسازی برند را در نظر بگیرند. سازمان شما احتمالاً این فرصت را دارد که در فرآیند بازسازی برند، بهرهوری جدیدی کسب کند. (به عنوان مثال، میتوانید شبکه فروشندگان خود را ساده کنید یا حاکمیت برند را بهبود بخشید. اما فقط در صورتی میتوانید به این مزایا دست یابید که عمداً برای دستیابی به آنها برنامهریزی کنید.)
-
داراییهای برند را در بستههای استراتژیک انتقال دهید تا سردرگمی مشتری را کاهش دهید.
شرکتهای مخابراتی آنقدر بزرگ و پیچیده هستند که اجرای یک بازسازی برند جامع در یک تاریخ واحد تقریباً غیرممکن است. این سازمانها معمولاً باید اجرای بازسازی برند خود را به صورت مرحلهای برنامهریزی کنند. این لزوماً به معنای اولویتبندی و ترتیببندی تبدیل داراییهای برند با هدف دستیابی به بالاترین تأثیر ممکن و به حداقل رساندن تکهتکه شدن برند است.
بهترین راه برای انجام این کار، گروه بندی داراییهای خود در بستههای استراتژیک و ایجاد جدول زمانی برای تبدیل هر بسته است. بسته به اهداف گستردهتر بازسازی برند، میتوانید به روشهای مختلفی به فرآیند بستهبندی داراییها نزدیک شوید.
به عنوان مثال، اگر هدف شما افزایش درآمد با نوع خاصی از مشتری است، میتوانید ترتیب بازسازی خود را بر اساس نوع مشتری انتخاب کنید. در این حالت، سفر مشتری هر نوع مشتری را ترسیم کرده و نقاط تماس برند شدهای را که در آن سفر ظاهر میشوند، بستهبندی خواهید کرد. انجام این کار تضمین میکند که مشتری که خدمات کابل خریداری میکند، همان برندسازی را روی مودم، ریموت، لباس فرم فردی که برای نصب تجهیزات میآید، وسیله نقلیه تحویلدهنده و گرافیکی که هنگام روشن شدن تلویزیون برای اولین بار روی صفحه نمایش ظاهر میشود، مشاهده میکند.
به طور متناوب، میتوانید داراییها را بر اساس موقعیت جغرافیایی بستهبندی کنید. در این حالت، شما با انتقال تمام نقاط تماس در بازارهای با بالاترین تأثیر (مانند شهرهای بزرگ) شروع میکنید و به سمت پایین کار میکنید.
-
برنامه بازسازی برند خود را طوری تنظیم کنید که عملیات تجاری تا حد امکان تحت تأثیر قرار نگیرد.
بازسازی برند یک پروژه بزرگ و یکباره است که هدف اصلی آن بهبود ادراک سازمان شما در بازار است. اما یک بازسازی برند ضعیف اجرا شده – که عملیات روزمره را مختل میکند یا منجر به تکهتکه شدن قابل تشخیص برند میشود – میتواند در واقع تجربه مشتریان شما از برند شما را تضعیف کند.
بنابراین، یکی از بزرگترین چالشهای اجرای بازسازی برند، این است که چگونه نقاط تماس برند را در حین ادامه استفاده یکپارچه از همان نقاط تماس در عملیات روزانه، انتقال دهیم.
در هنگام برنامهریزی برای بازسازی برند، تیم شما باید مراقب باشد که هر دارایی برند را در نظر بگیرد و یک برنامه انتقال ایجاد کند که اختلال را به حداقل برساند. اغلب، این به معنای بهرهبرداری از چرخههای عملیاتی و تولیدی موجود است. به عنوان مثال، برنامهریزی کنید تا خودروها را با برند جدید در طول تعمیر و نگهداری عادی مجدداً بستهبندی کنید.
-
توجه ویژه به تأثیر بازسازی برند بر خدمات مشتری داشته باشید.
هنگامی که یک شرکت مخابراتی برند خود را بازسازی میکند، آنها تصمیم میگیرند داستان جدید و متفاوتی را در مورد اینکه چه کسانی هستند و چه ارزشی را برای مشتریان خود ارائه میدهند، تعریف کنند.
برای انتقال واضح و مؤثر داستان برند جدید شرکت خود، باید تیم خدمات مشتری خود را به درستی آموزش دهید. هر یک از نمایندگان خدمات مشتری خود را آماده کنید تا به سؤالات مشتریان در مورد بازسازی برند پاسخ دهند و ویژگیهای برند جدید خود را در تعاملات خود با مشتریان تجسم کنند. این بدان معناست که همه افراد در سازمان شما باید در درک اینکه چرا شرکت شما در حال بازسازی برند است، همسو باشند. آنها باید بدانند که اهداف بازسازی برند چیست و چگونه باید برند جدید را به مشتریان، چه به طور مستقیم و چه غیرمستقیم، منتقل کنند.
با آموزش مناسب و یک دوز سالم از مدیریت تغییر، برند جدید شما میتواند به طور معناداری در فرهنگ شرکت شما، از جمله تعاملات کارکنان شما با مشتریان، ادغام شود. زمانی که کارکنان شما به طور مداوم برند جدید را اتخاذ کنند، مشتریان شما شفافیت بیشتری پیدا میکنند. آنها با درک بهتری از اینکه چرا برند سازمان شما تغییر کرده است و این بدان معناست که برای آنها چه معنایی دارد، خارج میشوند. آنها در عمل متوجه میشوند که بازسازی برند چیزی بیش از یک پالت رنگ جدید یا لوگوی تازه است.
با برنامهریزی مناسب، شرکتهای مخابراتی میتوانند اطمینان حاصل کنند که به یک بازسازی برند روان و موفق دست مییابند.