۵۸ کشور دنیا مقصد صادراتی محصولات نانوی ایرانی
پایگاه خبری برندسازی، بررسی کارنامه عملکرد دولت سیزدهم حاکی از آن است که پس از سال ۱۳۹۸که کمترین مقدار و سهم صادرات محصولات فناوری نانوی ساخت ایران ثبت شد، حجم صادرات در این حوزه روند صعودی گرفته، به طوری که در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل ۵۳ درصد رشد داشته است.
گسترش برنامههای صادراتی ستاد نانو بهویژه در سالهای اخیر سبب شد تا بستر ورود کالا، تجهیزات و خدمات حوزه فناوری نانوی ایران به بازارهای جهانی فراهم شود. پس از سال ۱۳۹۸ که کمترین مقدار و سهم صادرات محصولات فناوری نانو ساخت ایران ثبت شد، حجم صادرات در این حوزه روند صعودی گرفته، به گونهای که در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل ۵۳ درصد رشد داشته است؛ ولی سهم ۷ درصدی صادرات از کل بازار نانو تغییر چندانی نکرده است.
حجم و سهم صادرات محصولات فناوری نانو ساخت ایران در سالهای اخیر در نمودار زیر آمده است:
۵۸ کشــور ، مقصد صادراتی محصولات نانو در ســال ۱۴۰۰ بودهاند. بیشــترین میزان صادرات نانوی ایران در ســال ۱۴۰۰ به ترتیب به عراق به ارزش ۲۱.۵ میلیون دلار، ترکیه به ارزش ۱۲.۴ میلیون دلار و لبنان به ارزش ۹.۳ میلیون دلار بوده است. توزیع صادرات محصولات نانوی ایران برحسب کشور هدف در شکل ذیل آمده است:
در پایــان ســال ۱۴۰۰ در مجمــوع ۲۸۰ شــرکت در زمینــه تولید محصولات، تجهیزات و خدمــات حوزه فناوری نانو فعال بودند که از دادههای جمعآوری شــده از این شــرکتها، رقــم کلی فروش معادل ۲۰۳۴۶۲ میلیارد ریال به دســت آمده است. بیش از ۹۰ درصد از کل حجم بازار فناوری نانوی ایران در ســال ۱۴۰۰ در اختیار ۵۵ شــرکت اول قرار داشته است و بیش از یک چهارم از شــرکتهای فناوری نانو در سال حجم فروش کمتر از یک میلیارد تومان داشتهاند.
تعداد شــرکتهای فناوری نانو به تفکیک حجم فروش به این شرح است:
صنعت ساخت و ساز نزدیک به نیمی از بازار محصولات فناوری نانوی ایران در سال ۱۴۰۰ را دربرگرفته که معادل با رقمــی در حدود ۱.۱ هزار میلیارد ریال شده است. ۹۶ درصد از این رقم مربوط به بازار شیرآلات بهداشتی، کاشی و شیشه رفلکس اســت. صنعت خودرو و حملونقل در جایگاه بعدی قرار دارد و حجم فروش محصولات فناوری نانوی این حوزه حدود ۲۹۶۰۰ میلیارد ریال است که نزدیک به ۷۵درصد آن را نانوکاتالیستهای خودرو تشـکیل دادهاند.
تقریبا تمام سهم ۱۲.۵ درصدی صنعت نفت وگاز را نیز نانوکاتالیستها تشکیل دادهاند و دو حوزه آموزش و کشاورزی سهم بســیار اندکی (کمتر از ۰.۱ درصد) از بازار فناوری نانوی ایران دارند.
فروش تجهیزات فناوری نانو در سال ۱۴۰۰ حدود ۵۹ درصد رشد داشته است. «دستگاه پوششدهی قوس کاتدی»، «دستگاه حبابساز نانویی-نانو کویتاسیون»، «سیستم خشککن انجمادی»، «دستگاه الکتروریسی صنعتی» و «میکروسکوپ رامان» ۵ دستگاه با بیشترین فروش در سال ۱۴۰۰ هستند.
روند فروش تجهیزات آزمایشگاهی و صنعتی فناوری نانوی ایران به این شرح است:
همچنین رشد خدمات فناوری نانو در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۰۸ درصد بود که نسبت به حوزههای دیگر یعنی کالا و تجهیزات پیشرفته است. پرفروشترین خدمات نانو در سال ۱۴۰۰ شامل این موارد میشود:
* خدمات لایهنشانی تزئینی
* خدمات آنالیز و شناسایی نانو مواد
* خدمات لایهنشانی سخت
* خدمات تجاریسازی محصولات فناوری نانو
* خدمات مالکیت فکری و ثبت پتنت
منبع: ایسنا