اخبار روز برندهای ایران

برندسازی اصلی‌ترین حلقه مفقوده تولید عسل

برند سازی حلقه مفقوده تولید عسل در کهگیلویه و بویراحمد بوده که کام تولید کننده را شیرین نکرده است.

کهگیلویه و بویراحمد استانی با توپوگرافی بی نظیر در میان انبوهی از درختان و گیاهان دارویی، ظرفیتی کم نظیر برای تولید عسل‌های با قابلیت صادرات است.

برندسازی حلقه مفقوده تولید عسل

طی سال‌های اخیر، آموزش‌ها و رشد تولید عسل در مناطق مختلف استان رقم خورده، اما برند سازی حلقه مفقوده ای است که در صورت تحقق آن صدها گام تولید و صادرات عسل استان را به سمت جلو سوق می‌دهد.

 

عسل تولیدی استان با تکیه بر اسناد آزمایشگاهی در زمره بهترین عسل‌ها قرار گرفته، اما عدم انسجام بخشی به چرخه تولید و زنجیره آن سبب شده تا با نام سایر استان‌ها و گاهاً نیز با قیمتی بسیار پایین صادر شود.

همچنین عدم به روز رسانی آموزش تولید کنندگان چالشی است که خیلی از آنها را از تولید محصولات جانبی پرورش زنبور بی بهره کرده است.

کارشناس گیاه پزشکی در کهگیلویه و بویراحمد گفت: عسل تولیدی استان با تکیه بر ظرفیت گونه‌های گیاهی و اصلاح‌های نژادی موجود در زمره عسل‌های با کیفیت کشور است.

لیلا امیدی در گفتگو با خبرنگار مهر، افزود: گرچه بیش از ۱۱ فاکتور برای تولید یک عسل با کیفیت و مرغوب دیده شده، اما نقش توپوگرافی‌های هر منطقه در تولید محصولات محسوس است.

کیفیت بالای عسل استان

وی ابراز داشت: در کهگیلویه و بویراحمد کوچ دهندگی کلنی‌ها در چرخه سردسیری به گرمسیری سبب می‌شود تا در کنار حفظ چرخه قدرت در کندو، به سبب بهره گیری از محیطی مطلوب، شهدی قوی دریافت شده که در چرخه تولید محصول با کیفیت مؤثر است.

امیدی با تاکید بر اینکه عسل تولیدی استان پتانسیل رقابت با محصولات سایر استان‌ها برای صادرات را دارد، اظهار کرد: می‌توان عسل استان را به سمت تولید تخصصی گیاه پایه نیز سوق داد.

 

این کارشناس گیاه پزشک گفت: نگاه تولید کننده نیز نباید بر اقتصاد تک محصولی در چرخه تولید عسل بوده و می‌توان از سایر تولیدات نیز بهره برد.

رئیس اتحادیه زنبورداران کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: ضعف تجاری سازی در روند تولید محصولات محسوس است.

رواج فروش عسل تقبلی در ضعف تجاری سازی

علی محمودی افزود: با توجه به اینکه عسل تولیدی استان در ضعف تجاری سازی قرار داشته و گاهاً به صورت فله‌ای و غیر بسته بندی به فروش می‌رسد، این مسئله سبب شده که شاهد رونق فروش عسل‌های تقلبی در سطح استان باشیم.

محمودی با بیان اینکه ضعف چرخه بازاریابی نیز از دیگر موارد قابل توجه در این محور است، ابراز داشت: در زمان تولید فراوانی و انباشت عسل سبب می‌شود که دلالان و سودجویان با قیمت پایین محصولات را از تولید کنند گان خریداری کنند.

برداشت ۲ هزار تن عسل در استان

معاون امور دام، طیور و آبزیان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد نیز از برداشت ۲ هزار تن عسل مناطق سردسیری در سال جاری خبر داد.

علی بهنام پور افزود: کار برداشت عسل از ۲۵۰ هزار کلنی زنبورستان‌های استان در مناطق سردسیری به ایستگاه پایانی رسیده است.

وی با اشاره به آغاز کوچ زنبورداران به مناطق گرمسیری تصریح کرد: با آغاز برداشت عسل «کنار» مناطق گرمسیری، ظرفیت تولید در استان به بیش از ۳ هزار تن خواهد رسید.

بهنام پور به تولید سایر محصولات فرعی از عسل اشاره کرد و ابراز داشت: گرده، ژل رویال و موم دیگر محصولات تولیدی زنبورستان‌های استان است.

 

بهنام پور با تاکید بر شرایط مطلوب آب و هوایی و وجود ۲ هزار و ۲٠٠ گونه گیاهی در سطح استان، عنوان داشت: این مهم سبب شده عسل استان در زمره با کیفیت‌ترین عسل‌ها قرار بگیرد.

فعالیت ۳ هزار زنبور دار

وی ابراز داشت: عسل استان به لحاظ شهد فراوان گیاهی دارویی در کشور بی‌نظیر است.

معاون امور دام، طیور و آبزیان جهاد کشاورزی استان گفت: حال حاضر ۳ هزار نفر با پرورش ۲۵۰ هزار کلونی و نگهداری ۳ هزار زنبورستان در این محور فعالیت می‌کنند.

باید دید چه زمانی حلقه مفقوده برند سازی در تولید عسل کهگیلویه و بویراحمد شکل گرفته تا محصولات استان با نام، برند و بسته بندی داخلی کام زنبور داران را شیرین کرده و صادرت محور شود.

نمایش بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا