اخبار روز برندهای جهان

تلاش مایکروسافت برای فروش بینگ به اپل ناکام مانده است!

پایگاه خبری برندسازی، جنگ رقابتی در میان غول‌های فناوری هر روز به اشکال مختلفی بروز می‌کند و این‌بار گویا موتور جست‌وجو عرصه تازه‌ای است.
این رقابت که طرف دیگر آن مسائل مربوط به انحصارطلبی شرکت‌های بزرگ تکنولوژی است، حالا بر سر استفاده از بینگ مایکروسافت به عنوان موتور جست‌وجوی پیش‌فرض در دستگاه‌های اپل مطرح شده است. بر اساس اسنادی که به تازگی در این زمینه منتشر شده است، ظاهرا تلاش مایکروسافت برای فروش بینگ به اپل ناکام مانده است!

موتور جست‌وجوی بینگ در سال‌های دور در کنار یاهو به عنوان یکی از برترین موتورهای جست‌وجو شناخته می‌شد، کمی بعد مقهور گوگل شد. به این ترتیب است که حالا گوگل با تکیه بر کروم و در اختیار داشتن بیشترین سهم بازار سیستم‌های عامل تلفن همراه، طبیعتا موتور جست‌وجوی پیش‌فرض موبایل‌های بسیاری در جهان است. در مقابل اپل همچنان سافاری را به عنوان موتور جست‌وجوی پیش‌فرض در دستگاه‌های خود ارائه می‌کند که البته چندان هم در جلب رضایت کاربرانش موفق نبوده است. همین موضوع احتمالا باعث شده است تا مایکروسافت به فکر فروش بینگ به اپل بیفتد و در نهایت به نتیجه مورد نظرش هم نرسد. در این میان گوگل با وجود ادعاهای مطرح شده درباره انحصارطلبی این شرکت، معتقد است که در رقابت موتورهای جست‌وجوی اینترنتی عادلانه پیروز شده است و دلیل شکست بینگ را هم باید در کیفیت پایین آن جست.

درخواست مکرر مایکروسافت

ماجرا با ادعای اخیر گوگل مبنی بر این موضوع مطرح شد که مایکروسافت در سال ۲۰۱۸ پیشنهاد فروش بینگ به اپل را داد، اما کیفیت پایین این جست‌وجوگر اینترنتی مانع پیشبرد این امر شد. بر اساس اسناد فاش شده شکایتی از گوگل که در وزارت دادگستری ثبت شده، مایکروسافت در این سال‌ها بارها از اپل درخواست کرده تا بینگ را به عنوان موتور جست‌وجوی پیش‌فرض خود انتخاب کند و حداقل ۷ مرتبه این درخواست را مطرح کرده است.

در اواخر سپتامبر ۲۰۲۳ بلومبرگ در خبری اعلام کرده بود که مایکروسافت در سال ۲۰۲۰ مشغول مذاکره با اپل بوده تا بینگ را به آن بفروشد. حالا در پرونده‌های دادگاهی که در هفته جاری فاش شده، جزئیات بیشتری از مذاکرات بین اپل و مایکروسافت بر سر خرید بینگ منتشر شده است. طبق این اسناد، اپل و مایکروسافت از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ قراردادی داشتند که باعث شد اپل از موتور جست‌وجوی بینگ مایکروسافت برای تقویت نتایج جست‌وجوی سیری و اسپات‌لایت استفاده کند. با پایان این قرارداد، مایکروسافت برای تبدیل بینگ به موتور جست‌وجوی پیش‌فرض در سافاری در آی‌فون، آی‌پد و مک، طرحی را برای توسعه قرارداد خود با اپل اجرا کرد.

در سال ۲۰۲۰ اما دور جدیدی از مذاکرات بین اپل و مایکروسافت آغاز شد. بلومبرگ گزارش می‌دهد که مدیران مایکروسافت با ادی کیو، معاون خدمات اپل ملاقات کردند تا در مورد امکان خرید بینگ صحبت کنند. بلومبرگ می‌گوید این گفت‌وگوها هرگز به مرحله عمل نزدیک نشده است. به نظر می‌رسد که دلیل اصلی پیش نرفتن این مذاکرات مربوط به درآمد حاصل از معامله با گوگل بود. بر اساس گزارش بلومبرگ، شرکت اپل همچنین نگرانی‌هایی در مورد توانایی بینگ برای رقابت با گوگل در کیفیت و قابلیت‌ها داشت.

گوگل‌ واقعا رقیب دارد!

شهادت اخیر جان تینتر، معاون مایکروسافت در دادگاه، جزئیات جدیدی را در مورد مذاکرات بین مایکروسافت و اپل فاش کرد که می‌توانست بینگ را به موتور جست‌وجوی منتخب اپل تبدیل کند. جمع‌بندی‌های بلومبرگ نشان می‌دهد که تینتر در شهادت خود توضیح داد که ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت در جریان این مذاکرات در سال ۲۰۱۶ با تیم کوک ملاقات کرد. هدف این بود که اپل به جای گوگل با مایکروسافت همکاری کند و بینگ را فراتر از سیری و اسپات‌لایت گسترش دهد.

تینتر در طول صحبت‌های خود توضیح داد بینگ کیفیت جست‌وجوی گوگل را نداشت، بنابراین باید نسبت به گوگل درصد بیشتری از درآمدش را به اپل می‌داد. برای مایکروسافت این به معنای زیان هنگفت و چند میلیارد دلاری در راستای تضمین معامله بود. با وجود این، مایکروسافت این ایده را به هیات‌مدیره خود ارائه کرد و در مورد چگونگی توضیح این معامله برای سهامداران بحث کرد.

سپس مایکروسافت و اپل در سال ۲۰۱۸ وارد دور دیگری از مذاکرات جدی شدند. تینتر در این رابطه گفت که این مذاکرات روی تغییر جست‌وجوگر اینترنتی دستگاه‌های اپل به بینگ در خارج از ایالات متحده متمرکز بود، اما در نهایت به هیچ نتیجه‌ای منجر نشد.

براساس گزارش CNBC، این اسناد به عنوان بخشی از شکایت وزارت دادگستری ایالات متحده از گوگل با ادعای انحصار این شرکت در صنعت موتور جست‌وجو فاش شده است. در این اسناد، گوگل استدلال کرده که رابطه بین مایکروسافت و اپل دلیلی بر این حقیقت است که گوگل در بازار جست‌وجو واقعا «رقیب» دارد. همچنین وزارت دادگستری اعلام کرده است که بر اساس اسناد موجود در پرونده باز جدید، طی ۲۰ سال گذشته مایکروسافت حدود ۱۰۰ میلیارد دلار برای بینگ هزینه کرده است.

مهندسان نرم‌افزاری ویندوز و آفیس، پس از تلاش‌هایی که برای راه‌اندازی MSN و برندهای آنلاین ویندوز انجام دادند، بینگ را در سال ۲۰۰۹ راه‌اندازی کردند. موتور جست‌وجوی بینگ در حال حاضر یکی از محصولات اصلی‌ مایکروسافت محسوب می‌شود و این شرکت در حال توسعه قابلیت‌های هوش مصنوعی برای آن است.

براساس گزارش وب‌سایت تحلیل ترافیک وب‌سایت‌های StatCounter، امروزه بینگ ۳ درصد از سهم بازار موتورهای جست‌وجوی اینترنتی را در اختیار دارد. در سه ماهه چهارم سال گذشته میلادی، مایکروسافت ۳.۲ میلیارد دلار از طریق جست‌وجو و تبلیغات خبری درآمد کسب کرد، در حالی که درآمد گوگل و دیگر موتورهای جست‌وجو از این بخش برابر ۴۸ میلیارد دلار بود.

بینگ بی‌کیفیت است

اطلاعات منتشر شده از پرونده‌های گوگل نشان می‌دهند که مایکروسافت بارها در سال‌های ۲۰۰۹، ۲۰۱۳، ۲۰۱۵، ۲۰۱۶، ۲۰۱۸ و ۲۰۲۰ از اپل خواسته تا بینگ را به موتور جست‌وجوی پیش‌فرض دستگاه‌های‌ خود تبدیل کند. ظاهرا هر بار نیز مذاکرات آنها به دلیل کیفیت جست‌وجوی بینگ به نتیجه نرسیده است.

گوگل همچنین در این پرونده‌ها اشاره کرده است که مایکروسافت در سال ۲۰۱۸ با اپل تماس گرفته تا بهبودهایی را که در زمینه کیفیت جست‌وجوی بینگ ایجاد کرده بود به آنها اعلام کند. طبق اعلام گوگل، هدف مایکروسافت از این مذاکرات این بود که بینگ را به اپل بفروشد یا یک سرمایه‌گذاری مشترک مربوط به آن انجام دهد.

در این پرونده همچنین نظرات ادی کیو، رئیس خدمات اپل‌ نیز موجود است که گفته است: «هیچ موضوعی قابل‌توجهی درباره کیفیت موتور جست‌وجوی مایکروسافت و سرمایه‌گذاری این شرکت در جست‌وجوی اینترنتی وجود نداشت. همه‌چیز پایین‌تر از حد خود بود، بنابراین کیفیت جست‌وجو به خودی خود خوب نبود. در مقایسه با گوگل یا کاری که خود مایکروسافت می‌توانست انجام دهد، این شرکت در هیچ سطحی سرمایه‌گذاری نمی‌کرد و سازمان تبلیغاتی و نحوه درآمدزایی آنها نیز چندان خوب نبود.»

در حال حاضر، گوگل و اپل شراکت پرسودی دارند که از طریق آن، گوگل میلیاردها دلار به اپل پرداخت می‌کند تا به موتور جست‌وجوی پیش‌فرض پلتفرم‌های آن تبدیل شود. تاکنون در گزارش‌های متعددی به این موضوع اشاره شده است که درآمد حاصل از معامله با گوگل، یکی از مهم‌ترین دلایلی بوده که اپل علاقه‌ای به مذاکره برای خرید بینگ نداشته است. گوگل اعلام کرده است که تیم کوک، مدیرعامل اپل، ایمیلی درباره ارزیابی بینگ به کارمندانش ارسال کرده است، اما نظرات او در پرونده اصلاح و سانسور شده. در ماه اکتبر، ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت در شهادت خود در دادگاه گفت: «به عنوان مدیرعامل هر سال بر این موضوع تمرکز داشتم که آیا اپل توافق و قراردادی برای اینکه موتور جست‌وجوی خود را به عنوان پیش‌فرض سافاری انتخاب کند، دارد یا خیر.» بر اساس ادعاهای موجود در پرونده وزارت دادگستری، کیو نیز در شهادت خود گفت: «اگر اپل پرداخت‌های هنگفتی که از گوگل درخواست می‌کرد را دریافت نمی‌کرد، موتور جست‌وجوی خود را توسعه می‌داد.»

منبع: دنیای اقتصاد

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا