کسب و کار

روابط عمومی؛ مدیریت دیده شدن شرکت

پایگاه خبری برندسازی، امیرحسین عظیمی – روابط عمومی می خواهد اطمینان حاصل کند که سازمان در کجا دیده می شود؟ چگونه دیده می شود؟ ضمن اینکه می داند چرا دیده می شود؟ این دیده شدن یک مشاهده در زمان خاص نیست بلکه یک فرآیند مستمر است. روابط عمومی باید به طور مستمر در جریان دیده شدن قرار گیرد اما چگونه؟

یکی از واژه های مهم روابط عمومی که به نوعی وظیفه اصلی این واحد در سازمان و شرکت نیز هست، واژه «دیده شدن» است که معادل «Visibility» است.

اگر واحد روابط عمومی را «آینه تمام قد شرکت‌ها» بدانیم که می‌خواهد روابط میان اعضای مجموعه، روابط میان مجموعه و مردم و روابط میان مجموعه را با شرکت‌های دیگر و رسانه ها را شکل دهد؛ روابط عمومی در واقع مدیریت پدیداری شرکت‌ها را بر عهده دارد.

آیا درست دیده می شوید؟

واحد روابط عمومی می خواهد اطمینان حاصل کند که سازمان در کجا دیده می شود؟ چگونه دیده می شود؟ ضمن اینکه می داند چرا دیده می شود؟ این دیده شدن یک مشاهده در زمان خاص نیست بلکه یک فرآیند مستمر است. روابط عمومی باید بنا به صلاحدید و استراتژی خود، به طور مستمر در جریان دیده شدن قرار گیرد اما چگونه؟

ابزارهای مورد استفاده برای ارزیابی پدیداری

کاربردی‌ترین ابزار روابط عمومی برای ارزیابی پدیداری، پیمایش و افکارسنجی است. شرکت‌هایی که به واحد روابط عمومی‌شان تنها فعالیت های اجرایی می دهند و پس از اجرای برنامه های شان آن را به محک آزمون نمی سنجند و یا اثرسنجی نمی کنند، نمی توانند گزارش کاملی از شرایط سازمان در افکار عمومی ارائه دهند. در واقع این نحوه روابط عمومی بسیار ابتدایی و کور است و دقیقا مصداق رانندگی با چشمان بسته است، در این حالت ممکن است راننده توانایی و مهارت به حرکت درآوردن خودرو را داشته باشد اما با چشمان بسته امکان رسیدن به مقصد بسیار پایین و تقریبا نشدنی  است.

دیده شدن در فضای آنلاین و وب

دیده شدن در فضای وب با استفاده از ابزارهای بهینه سازی برای موتورهای جست و جو یا اصطلاحا “سئو” انجام می‌شود که در اینترنت به طور فراوان هم به صورت  رایگان و هم با هزینه‌های مشخص وجود دارند. این حوزه از روابط عمومی که در مارس 2012 برای اولین  رونمایی شد، به سئو پی آر شناخته می شود و شامل روش هایی می شود که می توانید به واسطه آن نحوه مشاهده خودتان را در انظار عمومی به وسیله نرم افزارهایی استخراج کنید و به صورت ماهانه و هفتگی داشبوردی دقیق و باKPI مشخص از آن داشته باشید.

عدم دیده شدن و روابط عمومی

بعضی اوقات نیز نباید دیده شد! این وظیفه واحد روابط عمومی است که در برخی زمان ها به صورت چراغ خاموش حرکت کند و هیچ اثری از خود باقی نگذارد. فکر کنید که ثابت شود یکی از محصولات شرکت شما اثر نامطلوبی بر محیط زیست دارد. آنگاه در خبری نام شرکت شما در کنار شرکت های رقیب قرار بگیرد و به عنوان شرکت هایی که ناقض یک سری قوانین زیست محیطی معرفی شوید. با فرض اینکه این موضوع حقیقت داشته باشد، آیا می شود نام شما در آن فهرست قرار نگیرد؟ برای این کار چه باید کرد؟ اینجاست که وظیفه واحد روابط عمومی ارتباط با رسانه ها برای عدم پوشش خبری از شما و خاموش کردن چراغ های اطلاع رسانی تا اطلاع ثانوی است. در واقع شما باید در آنجا یا دیده نشوید و یا بخش مورد نظر کارخانه را تعطیل کرده و بازگشایی آن را منوط به بهینه سازی شرکت کنید.

دیده شدن یا دیده نشدن در رویدادهای سیاسی

سیاست یکی از عرصه هایی است که گاهی اوقات با صنعت و تجارت در هم آمیخته می شود. گاهی اوقات بازاری‌ها یا اصناف برای انتخابات از حزب و دسته خاصی طرفداری می کنند و از شبکه اجتماعی  خود استفاده جهت دار می‌کنند تا در صورت پذیرفته شدن کاندیدای آن حزب در مجلس یا ریاست جمهوری بتوانند از نتیجه فعالیت شان به نفع کسب و کار و صنعت خود استفاده کنند. متاسفانه سیاست هرگز تضمین شده نیست و واحد روابط عمومی باید قبل از هر اقدامی به این مساله کاملا توجه کند. گاهی این وابستگی و نشان دادن آن می تواند برای یک سازمان و شرکت دردسرساز هم باشد.

بنابراین چنانچه سازمان یا شرکتی می‌خواهد در فعالیت‌های سیاسی حمایتی را از حزب یا شخص خاصی انجام دهد، روابط عمومی باید دیده شدن و تبلیغات برند شرکت را به طور کامل مدیریت کند. بدین معنا که در بسیاری از موارد نباید دیده شوید و حتی گاهی باید کاملا در پشت پرده فعالیت های خودتان را انجام دهید.

ابزارهای دیده شدن

روابط عمومی برای ایجاد خط فکری خاص یا تبلیغات خود برای شرکت از ابزارهایی استفاده می‌کند. ابزارهایی مانند: مطبوعات، صدا و سیما، ماهواره و اینترنت و… می توانند با توجه به نوع مخاطب از طرف واحد روابط عمومی مورد استفاده قرار گیرند. روابط عمومی پیش از مدیریت تبلیغات باید مخاطب شناسی خوبی انجام داده باشد یعنی ضمن شناخت مخاطبان از نیازها و علایق درونی آن‌ها با خبر باشد تا با توجه به این داده‌ها بتواند بهترین کانال ارتباطی را برای برقراری ارتباط با آنها پیدا کند و اثر بخش‌ترین پیام را طراحی نماید.

نتیجه گیری

واحد روابط عمومی باید بداند کجا دیده شود، چگونه دیده شود، کجا دیده نشود، چرا دیده می شود یا نمی شود.

با این دانایی می تواند در شرایط خاصی کاملا از نظرها پنهان شود. همچنین با دانش در مورد این موارد علاوه بر اینکه از یک سری عواقب ناشی از دیده شدن و تبلیغات جلوگیری می کند، می تواند باعث شود که کانال های ارتباطی به جا و به موقع مورد استفاده قرار گیرند و اغلب این کار باعث صرفه جویی در فعالیت‌های واحد روابط عمومی می‌شود.

امیرحسین عظیمی – کارشناس ارشد ارتباطات اجتماعی

این مطلب، خبر آگهی است و پایگاه خبری برندسازی درباره محتوای آن هیچ نظری ندارد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا