اخبار روز برندهای جهان

100 برند برتر در سال 2022

پایگاه خبری برندسازی، با توجه به اینکه ماهیت درک برندها سخت بوده، تعیین ارزش مالی یک برند کار دشواری است.

علی‌رغم ناملموس‌بودن یک برند، انکار اینکه برند قوی چقدر می‌تواند در افزایش سود شرکت مؤثر باشد، دشوار است.

با در نظر گرفتن این موضوع، مؤسسه Brand Finance در گزارش سالانۀ Global 500 خود، بیان کرده است که چالش شناسایی باارزش‌ترین برندهای جهان را بر عهده گرفته است. نمودار بالا، با استفاده از داده‌های آخرین ویرایش این گزارش، 100 برند برتر از لحاظ ارزش در سال 2022 را نشان می دهد.

یادداشت مدیر مسئول: این رتبه‌بندی، ارزش برندها را که می‌توان آن را دارایی‌های نامشهود مرتبط با بازاریابی در نظر گرفت و هویت و شهرت برند را در ذهن مصرف‌کنندگان ایجاد می‌کند، می‌سنجد. تلاش این گزارش، سنجش این رتبه بندی، براساس اصطلاحات مالی و محاسبۀ ارزش برند برای شرکتی بوده که صاحب آن است.

تفکیک کامل ارزشمندترین برندها

برند اپل با افزایش 35درصدی نسبت به گزارش سال گذشته، جایگاه اول خود را در رتبه‌بندی با ارزش‌ترین برند جهان با ارزش کل برند 335.1میلیارد دلار حفظ کرده است.

این بالاترین ارزش برند ثبت‌شده در تاریخ گزارش Global 500 است که از سال 2007، هر سال منتشر می‌شود.

برند اپل به عنوان یکی از بزرگ‌ترین برند‌های فناوری جهان، بر بازار گوشی‌های هوشمند تسلط دارد، به ویژه در ایالات‌متحده، که در آن بیش از 50 درصد گوشی‌های هوشمند در حال حاضر آیفون هستند.

در اینجا لیست کاملی از 100 برند ارزشمند طبق این گزارش آمده است.

RankBrand2022 Brand Value ($B)CountrySector
1Apple355.1United StatesTech & Services
2Amazon350.3United StatesRetail & Consumer Goods
3Google263.4United StatesMedia & Telecoms
4Microsoft184.2United StatesTech & Services
5Walmart111.9United StatesRetail & Consumer Goods
6Samsung Group107.3South KoreaTech & Services
7Facebook101.2United StatesMedia & Telecoms
8ICBC75.1ChinaBanking & Insurance
9Huawei71.2ChinaTech & Services
10Verizon69.6United StatesMedia & Telecoms
11China Construction Bank65.5ChinaBanking & Insurance
12Toyota64.3JapanAutomobiles
13WeChat62.3ChinaMedia & Telecoms
14Agricultural Bank Of China62ChinaBanking & Insurance
15Mercedes-Benz60.8GermanyAutomobiles
16State Grid60.2ChinaEnergy & Utilities
17Deutsche Telekom60.2GermanyMedia & Telecoms
18TikTok/Douyin59ChinaMedia & Telecoms
19Disney57.1United StatesMedia & Telecoms
20Home Depot56.3United StatesRetail & Consumer Goods
21Ping An54.4ChinaBanking & Insurance
22Taobao53.8ChinaRetail & Consumer Goods
23Shell49.9United KingdomEnergy & Utilities
24Bank of China49.6ChinaBanking & Insurance
25Tmall49.2ChinaRetail & Consumer Goods
26AT&T47United StatesMedia & Telecoms
27Tencent46.7ChinaMedia & Telecoms
28Tesla46United StatesAutomobiles
29Starbucks45.7United StatesFood & Bev
30Allianz Group45.2GermanyBanking & Insurance
31Aramco43.6Saudi ArabiaEnergy & Utilities
32Moutai42.9ChinaFood & Bev
33Volkswagen41GermanyAutomobiles
34China Mobile40.9ChinaMedia & Telecoms
35NTT Group40.7JapanMedia & Telecoms
36McDonald's39.7United StatesFood & Bev
37Mitsubishi Group39.2JapanAutomobiles
38UPS38.5United StatesEnergy & Utilities
39BMW37.9GermanyAutomobiles
40Costco37.5United StatesRetail & Consumer Goods
41Bank of America36.7United StatesBanking & Insurance
42Marlboro36.3United StatesRetail & Consumer Goods
43accenture36.2United StatesTech & Services
44Coca-Cola35.4United StatesFood & Bev
45Citi34.4United StatesBanking & Insurance
46Porsche33.7GermanyAutomobiles
47Instagram33.5United StatesMedia & Telecoms
48Lowe's33.4United StatesRetail & Consumer Goods
49Nike33.2United StatesRetail & Consumer Goods
50UnitedHealthcare32.9United StatesHealthcare
51Xfinity31.3United StatesMedia & Telecoms
52Chase30.1United StatesBanking & Insurance
53Wells Fargo30.1United StatesBanking & Insurance
54Deloitte29.8United StatesTech & Services
55PetroChina29.7ChinaEnergy & Utilities
56Netflix29.4United StatesMedia & Telecoms
57Oracle29.1United StatesTech & Services
58JP Morgan28.9United StatesBanking & Insurance
59Wuliangye28.7ChinaFood & Bev
60Target28.3United StatesRetail & Consumer Goods
61Honda28.2JapanAutomobiles
62CSCEC27.4ChinaEnergy & Utilities
63American Express27.2United StatesBanking & Insurance
64JD.com27.2ChinaRetail & Consumer Goods
65VISA27.1United StatesBanking & Insurance
66Cisco26.6United StatesTech & Services
67CVS26.2United StatesRetail & Consumer Goods
68FedEx26United StatesEnergy & Utilities
69Intel25.6United StatesTech & Services
70Sinopec25.2ChinaEnergy & Utilities
71Sumitomo Group25.1JapanTech & Services
72Hyundai Group25South KoreaAutomobiles
73SK Group24.4South KoreaMedia & Telecoms
74China Merchants Bank24.4ChinaBanking & Insurance
75Mitsui24.3JapanEnergy & Utilities
76Ford24.2United StatesAutomobiles
77Spectrum24.1United StatesMedia & Telecoms
78TATA Group23.9IndiaEnergy & Utilities
79YouTube23.9United StatesMedia & Telecoms
80China Life23.9ChinaBanking & Insurance
81Louis Vuitton23.4FranceRetail & Consumer Goods
82EY23.2United KingdomTech & Services
83PWC23.2United StatesTech & Services
84Alibaba.com22.8ChinaRetail & Consumer Goods
85Uber22.8United StatesTech & Services
86Siemens Group22.4GermanyEnergy & Utilities
87Dell Technologies22.2United StatesTech & Services
88Mastercard21.4United StatesTech & Services
89IBM21.4United StatesTech & Services
90Nestlé20.8SwitzerlandFood & Be
91LG Group20.8South KoreaTech & Services
92Pepsi20.7United StatesFood & Bev
93TSMC20.5TaiwanTech & Services
94Sony19.8JapanTech & Services
95General Electric19.7United StatesEnergy & Utilities
96CRCC19.7ChinaEnergy & Utilities
97Walgreens19.7United StatesRetail & Consumer Goods
98Vodafone19.5United KingdomMedia & Telecoms
99Aldi19.2GermanyRetail & Consumer Goods
100RBC19CanadaBanking & Insurance

پس از برند اپل، برند آمازون با ارزش برند 350.3میلیارد دلار در رتبۀ دوم قرار دارد. این تعجب‌آور نیست؛ با توجه به اینکه این غول فناوری اغلب خود را با برند اپل همرده می‌بیند و حتی در نسخه‌های قبلی گزارش در جایگاه اول قرار گرفته است.

یکی دیگر از برندهایی که ارزش توجه و بررسی دارد، برند TikTok است. این شرکت رسانه‌های اجتماعی نسبت به سال گذشته 215درصد افزایش در ارزش برند خود را تجربه و آن را به سریع‌ترین برند در حال رشد در کل لیست تبدیل کرد.

بین سال‌های 2019تا2021، این پلتفرم شاهد افزایش سرسام‌آور پایگاه کاربری خود بود و تنها در دو سال، از 291.4میلیون به 655.9میلیون رسید. بر اساس پیش‌بینی‌های Insider Intelligence، اگر این رشد ادامه پیدا کند، برند TikTok می‌تواند تا سال 2025 به حدود یک میلیارد کاربر برسد.

باارزش‌ترین بخش‌ها در 2022

بیش از یک سوم از برندهای موجود در لیست، در بخش فناوری و خدمات قرار دارند. در مجموع، این دسته دارای ارزش برند 2.0تریلیون دلار است.

SectorBrand Value% of Top 100
Tech & Services$2.0 trillion0.368
Media & Telecoms$1.0 trillion0.192
Retail & Consumer Goods$910 billion0.168
Banking & Insurance$634 billion0.117
Energy & Utilities$411 billion0.076
Automobiles$400 billion0.074
Healthcare$33 billion0.006

بخش رسانه دومین بخش باارزش است؛ بدین معنا که 19درصد از 100 برند برتر، از جمله برند Google، برند Facebook و برند WeChat در بخش رسانه و ارتباطات قرار دارند.

کووید19 تا حدودی دلیل این امر است؛ زیرا مصرف رسانه‌ها در سراسر جهان افزایش یافته است. به عنوان مثال، در 9 ماه اول سال 2021، استفادۀ روزانه از اسنپ‌چت 77درصد رشد داشته است. شایان ذکر است علی‌رغم افزایش جذب کاربران، این شرکت اکنون مشکلاتی را حس می‌کند؛ زیرا رقابت واقعی جهانی برای جلب توجه، یک بار دیگر به‌وجود آمده است و تبلیغ‌کنندگان به دلیل اختلالات رکود اقتصادی شروع به تسخیر این اَپ کرده‌اند.

با کمرنگ شدن محدودیت های همه گیری در سراسر جهان و زمزمه های رکود جهانی، رشد اقتصاد جهانی را تهدید می کند، گزارش سال آینده ممکن است شاهد تغییرات بزرگی در ارزش برند باشد.

جغرافیای برندهای ارزشمند 2022

هنگامی که به محل استقرار این برندها نگاه می‌کنیم، می‌بینیم ایالات‌متحده و چین 73 مورد از 100 برند برتر در رتبه‌بندی را به خود اختصاص داده‌اند. حتی شگفت‌انگیزتر اینکه، فقط شش کشور 94درصد از این فهرست را تشکیل می‌دهند.

رشد شرکت‌های چینی در صحنۀ جهانی در این تجسم منعکس شده است. برای مقایسه، یک دهه پیش، تنها شش شرکت چینی در رتبه‌بندی 100 برند برتر Brand Finance قرار گرفتند و هیچ یک از آن‌ها از نظر ارزش برند در 30 شرکت برتر قرار نداشتند.

100 برند برتر

جالب اینجاست که کشورهای اروپایی تنها 14درصد از این فهرست را تشکیل می‌دهند که نشان می‌دهد چقدر سلطۀ اقتصادی اروپا در چند دهۀ گذشته کاهش یافته است.

در دهۀ 1960، اروپا تقریباً یک سوم کل تولید ناخالص داخلی جهان را تشکیل می‌داد؛ اما در سال 2017 به 16درصد کاهش یافت. بر اساس پیش‌بینی مرکز Pardee در دانشگاه دنور، انتظار می‌رود سهم اتحادیۀ اروپا از تولید ناخالص داخلی جهانی تا سال 2100 به 10درصد کاهش یابد.

البته تاریخ به ما آموخته است در طول یک قرن، خیلی چیزها می‌تواند تغییر کند. اینکه چنین رتبه‌بندی در دهه‌های آینده چگونه خواهد بود، هنوز به‌راحتی قابل حدس نیست.

منبع: توسعه برند

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا