آیا توییتر دارد میمیرد؟
پایگاه خبری برندسازی، ایلان ماسک، چند روز پیش از دادن پیشنهاد خرید به توییتر، به شوخی گفته بود آیا توییتر دارد میمیرد؟
آنطور که پژوهش داخلی توییتر نشان میدهد، واقعیت فراتر از اظهارات سلبریتیها در این پلتفرم شبکه اجتماعی است. توییتر برای حفظ فعالترین کاربران خود که برای کسب و کار این پلتفرم حیاتی محسوب میشوند، تقلا میکند و این حقیقت، منعکس کننده چالشی است که با نزدیک شدن به مهلت تعیین شده برای نهایی کردن قرارداد ۴۴ میلیارد دلاری خرید توییتر، پیش روی ایلان ماسک قرار دارد.
توییتربازهای قهار کمتر از ۱۰ درصد از کاربران ماهانه این پلتفرم به حساب میآیند اما ۹۰ درصد از کل توییتها و نیمی از درآمد جهانی توییتر را تولید میکنند. توییتربازهای قهار از زمان آغاز پاندمی رو به افول بودهاند. یک محقق توییتر در یک سند داخلی نوشته است: توییتربازها کجا رفتهاند؟
طبق این اسناد، یک توییترباز قهار به عنوان شخصی تعریف میشود که شش یا هفت روز در هفته وارد توییتر می شود و حدود سه تا چهار بار در هفته توییت میزند.
این محقق همچنین به تغییر علاقه کاربران انگلیسی زبان فعال طی دو سال گذشته پی برده که ممکن است جذابیت این پلتفرم را برای آگهی دهندگان کمتر کند.
علاقه به موضوعاتی نظیر رمزارز در میان این کاربران فعال افزایش پیدا کرده و همزمان، علاقه به اخبار، ورزش و سرگرمی کاهش پیدا یافته است. توییتها درباره این موضوعات بودند که کمک کردند توییتر همان طور که زمانی ایلان ماسک گفته بود به “میدان شهر دیجیتالی” دنیا تبدیل شود و آگهی دهندگان هم بیشترین علاقه را به این توییتها نشان میدادند.
توییتر درباره اینکه چه تعداد از توییتها به زبان انگلیسی هستند یا درآمد این پلتفرم از انگلیسیزبانان چه میزان است، توضیحی نداده است اما بعضی از تحلیلگران میگویند انگلیسیزبانها برای کسب و کار توییتر، حائز اهمیت هستند.
به گفته جاسمین اِنبرگ، تحلیلگر شرکت اینسایدر اینتلیجنس، طبق نامه توییتر به سرمایه گذاران، این پلتفرم در سه ماهه چهارم خود، بیشتر درآمد تبلیغاتی را از آمریکا نسبت به مجموع بازارهای دیگر به دست آورده است و اکثر تبلیغات در آمریکا، احتمالا کاربران انگلیسیزبان را هدف میگیرند.
توییتر در تحقیقاتش، به بررسی شمار توییتربازهای قهار به زبان انگلیسی که علاقه به موضوعی را نشان دادهاند را بر مبنای حسابهایی که دنبال میکنند و تغییر شمار کاربران طی دو سال گذشته، پرداخته است. در این تحقیقات توییتر به دنبال درک بهتر علت کاهش توییتربازهای قهار بوده است. این تحقیقات، نتیجهگیری خاصی درباره علت کاهش کاربران فعال این پلتفرم نداشته است.
سخنگوی توییتر در اظهارنظری درباره یافتههای این تحقیقات داخلی، گفت: ما به طور مرتب تحقیقاتی درباره ترندهای مختلف که بر مبنای تحولات جهان تغییر میکنند، انجام میدهیم. مخاطبان قابل درآمدزایی ما، رو به رشد هستند و در سه ماهه دوم امسال به ۲۳۸ میلیون نفر رسیدند.
منبع: ایسنا