کسب و کار

محتوای رهبری فکری چیست و چگونه از آن برای برندسازی استفاده کنیم؟

هر برندی می‌خواهد در صنعت خود به عنوان یک رهبر فکری شناخته شود، اما کمتر کسی دقیقاً می‌داند که این نوع رهبری چیست و چه ویژگی‌هایی دارد. محتوای رهبری فکری، زمانی که به درستی اجرا شود، می‌تواند اعتبار و جایگاه برند شما را در صنعت تثبیت کند و به آن قدرت نفوذ بیشتری بدهد.

با این حال، رهبری فکری یک استراتژی کسب‌شده است که به سادگی با ادعا به دست نمی‌آید. تیم‌های بازاریابی محتوا باید زمانی به سمت تولید محتوای رهبری فکری بروند که برند شما دستاوردها، دیدگاه‌ها، اعتبار و نوآوری‌هایی برای پشتیبانی از ادعاهای خود داشته باشد. اگر برند شما اعتماد صنعت خود را به دست آورده است، می‌توانید با این راهنما، تولید و استفاده از محتوای رهبری فکری را آغاز کنید.

رهبری فکری چیست؟

وقتی یک برند یا فرد به عنوان رهبر فکری شناخته می‌شود، دیگران در همان صنعت به طور مداوم آن‌ را برای دریافت بینش‌ها و نظرات ارزشمند انتخاب می‌کنند.

محتوای رهبری فکری می‌تواند شامل تحقیق، نظرات، خاطرات شخصی یا پیش‌بینی‌های آینده باشد. این نوع محتوا ممکن است به رویدادهای جاری اشاره کند، روندهای صنعت را ارزیابی کرده و حتی بحث و گفتگوهایی را میان سایر رهبران فکری برانگیزد. همچنین محتوای رهبری فکری می‌تواند در اشکال مختلفی ارائه شود که در ادامه مهم‌ترین آن‌ها را معرفی می‌کنیم:

  • کتاب‌های الکترونیکی (Ebooks)
  • مقالات سفید (White Papers)
  • اینفوگرافیک‌ها
  • وبینارها
  • پادکست‌ها
  • مقالات نظرات (Op-eds)
  • تحقیقات اصلی (Original Research)
  • و موارد دیگر!

واقعیت این است که بیشتر محتوای موجود در اینترنت، تکراری و فاقد افکار اصلی و نوآورانه است. سوال اینجاست که چه چیزی محتوای رهبری فکری را از بقیه متمایز می‌کند؟ در واقع محتوای رهبری فکری شامل دیدگاه‌های خاص و منحصربه‌فرد برند شما است که می‌تواند جهت‌گیری‌ها و گفتگوهای مهم صنعت شما را تحت تاثیر قرار دهد.

چه زمانی باید تولید محتوای رهبری فکری را آغاز کنیم؟

معمولاً برندهای جدید برای ورود به دنیای محتوای رهبری فکری آماده نیستند. در واقع اگر این نوع از شرکت‌ها تجربه کافی را در صنعت خود نداشته باشند، ممکن است نتوانند اعتماد دیگران را جلب کنند.

رهبری فکری موفق نیازمند یک زیرساخت قوی در بازاریابی محتوا است و این تنها بخشی از مسیر به‌حساب می‌‌آید. برندهایی که می‌خواهند در این زمینه بدرخشند، باید در زمینه‌هایی مثل روابط عمومی، مدیریت رسانه‌های اجتماعی و اعتبار برند نیز فعال باشند.

اگر برند شما در حال انجام این کارها است و در مسیر درستی حرکت می‌کند، به تدریج خود را برای تبدیل شدن به یک رهبر فکری در صنعت خود آماده خواهید کرد.

مزایای محتوای رهبری فکری

مثل تمام استراتژی‌های بازاریابی محتوا، تولید محتوای رهبری فکری با کیفیت، نیازمند زمان و منابع است. درصورتی‌که بتوانید محتوای رهبری فکری را در کیفیت بالایی تولید کنید، قطعا مزایای زیادی را برای برند شما به همراه خواهد داشت. در ادامه مهم‌ترین مزایای محتوای رهبری فکری برای برند شما را معرفی خواهیم کرد:

به دست آوردن وفاداری مشتریان

از آنجایی‌ که رهبران فکری در صنعت خود اعتبار کافی را کسب کرده‌اند و مشتریان به آن‌ها اعتماد دارند، می‌توانند از محتوای رهبری فکری برای جلب وفاداری مشتریان استفاده کنند. طبق یک نظرسنجی از شرکت‌های ادلمن و لینکدین، تقریباً 60% از پاسخ‌دهندگان اعلام کردند که محتوای رهبری فکری برندها را قابل اعتمادتر از مواد تبلیغاتی سنتی آن‌ها می‌دانند.

البته محتوای رهبری فکری تنها بر مشتریان تاثیر نمی‌گذارد. این نوع محتوا به رقبا، روزنامه‌نگاران، اینفلوئنسرها و هر کسی که به صنعت شما علاقه‌مند است، کمک می‌کند تا برند شما را به عنوان یک صدای معتبر و تاثیرگذار در صنعت بشناسند.

ایجاد ارزش سئو

محتوای رهبری فکری که به طور دائمی در وب‌سایت شما قرار می‌گیرد، می‌تواند برای کلمات کلیدی مرتبط رتبه بگیرد و ترافیک ارگانیک جذب کند. محتوای رهبری فکری خارج از وب‌سایت که به صفحات شما لینک می‌دهد (چه در بیوگرافی نویسنده و چه در متن محتوا) باعث تقویت اعتبار دامنه شما شده و به بهبود رتبه‌ سایت شما در نتایج جستجو کمک می‌کند.

برخلاف روش‌های معمولی که در آن‌ها مقالات را در سایت‌های دیگر منتشر می‌کنید، محتوای رهبری فکری به شما این امکان را می‌دهد که لینک‌هایی از دامنه‌های معتبر و تاثیرگذار دریافت کنید که معمولاً به سختی قابل دستیابی هستند.

ولی امروزه به سبب وجود پلتفرم‌هایی مانند تریبون، تسمینو، رپورتاژ ادز و … این کار ساده شده است و می‌توانید با توزیع محتوای خود از طریق رپورتاژ آگهی در دیگر سایت‌ها، لینک‌های معتبر دریافت کنید و محتوای خود را به سمع و نظر مخاطب هدف خود برسانید. تریبون پلتفرم پیشگام در این عرصه است و تنوع سایت‌های منتشرکننده رپورتاژ در این پلتفرم بی‌نظیر است و علاوه بر این با دریافت سفارش تولید محتوا متنی برای رپورتاژ و سایر انواع محتوا همه جوره در این مسیر شما را همراهی و پشتیبانی می‌کند.

تولید سرنخ‌های فروش

برای برندهای B2B، محتوای رهبری فکری می‌تواند به جذب سرنخ‌های فروش کمک کند. بیشتر مشتریان B2B در حوزه‌های خود اطلاعات بالایی دارند و برای آگاهی از روندها و نوآوری‌های صنعت، به طور منظم با محتوای رهبری فکری در ارتباط هستند. اگر آن‌ها متوجه شوند که برند شما منبع این نوع محتوا است، احتمال بیشتری وجود دارد که شما را به‌عنوان ارائه‌دهنده خدمات یا راه‌حل خود انتخاب کنند.

چگونه یک استراتژی بازاریابی رهبری فکری توسعه دهیم؟

ایجاد محتوای رهبری فکری تفاوتی زیادی با نوشتن یک پست مهمان در وب‌سایت‌های صنعتی یا انتشار مقالات آموزشی در سایت خودتان دارد. رهبران فکری از تخصص و دانش گسترده خود بهره می‌برند تا به مخاطبان خود ارزشی بی‌نظیر ارائه دهند که هیچ کس دیگری قادر به ارائه آن نیست. در ادامه راه‌های توسعه استراتژی بازاریابی رهبری فکری را معرفی خواهیم کرد:

شناسایی حوزه‌های تخصصی شما

زمانی که استراتژی رهبری فکری خود را توسعه می‌دهید، مهم است که به این فکر کنید چه چیزی شما را از دیگر رهبران فکری متمایز می‌کند. در واقع باید به جنبه‌ها و دیدگاه‌های منحصربه‌فردی فکر کنید که برند شما می‌تواند از آن‌ها بهره ببرد. برای شروع باید به سوالات زیر جواب منطقی و قانع‌کننده‌ای بدهید:

  • آیا محصول یا فناوری متمایزی دارید؟
  • چه کاری را متفاوت از دیگر برندها در صنعت خود انجام می‌دهید؟
  • آیا تحقیقات یا گزارش‌های اصلی در مورد موضوعات صنعتی انجام داده‌اید؟
  • آیا راه‌حل‌های جدیدی برای مشکلات قدیمی صنعت پیدا کرده‌اید؟
  • چه چالش‌ها یا موانعی را برند شما پشت سر گذاشته است؟

این‌ها تنها چند سوال برای شروع طوفان فکری هستند، چرا که موضوعات زیادی می‌توانند به عنوان رهبری فکری مورد استفاده قرار گیرند. یادتان باشد که دیدگاه‌های منحصربه‌فرد شما فقط محدود به محصولات و خدمات‌تان نیستند. در واقع فرهنگ کاری شما، ماموریت یا ارزش‌های شرکت، استراتژی رشد و موارد دیگر نیز می‌توانند به عنوان ابزارهای قدرتمند در ایجاد رهبری فکری تاثیرگذار مورد استفاده قرار گیرند.

انتخاب رهبران فکری خود

در محتوای رهبری فکری، نام نویسنده باید به فردی در شرکت شما اختصاص یابد که دانش، تجربه و تخصص کافی برای صحبت با اقتدار در این زمینه را داشته باشد. انجام این کار اغلب به معنای انتخاب مدیران سطح C، بنیان‌گذاران، مدیران، یا سهامداران کلیدی در سازمان شما است.

عنوان‌ها در دنیای رهبری فکری بسیار مهم هستند. مخاطبان شما باید مطمئن باشند که فرد سخنگو به طور عمیق با رازها و تجربیات ارزشمند برند شما آشنا است.

تعیین محل انتشار محتوای رهبری فکری

محتوای رهبری فکری می‌تواند به یکی از دارایی‌های ارزشمند برند شما تبدیل شود و در وب‌سایت‌تان به طور دائمی قرار گیرد. این نوع محتوا می‌تواند در بخش‌های مختلفی از استراتژی بازاریابی شما از جمله بازاریابی ایمیلی، تولید سرنخ‌های فروش یا سایر مراحل تعامل با مشتری استفاده شود.

علاوه بر این، می‌توانید محتوای رهبری فکری خود را به رسانه و وب‌سایت‌های دیگر پیشنهاد دهید تا در آنجا منتشر شود. این کار شبیه به استراتژی پست‌های مهمان عمل می‌کند، اما هدف آن ارائه محتوایی است که برند شما را با صدایی معتبر و کارشناسانه معرفی کند و در مجلات یا وب‌سایت‌های معتبر منتشر شود.

برای شروع، بهتر است فهرستی از رسانه و وب‌سایت‌هایی تهیه کنید که علاقه‌مند به انتشار محتوای متخصصانه و دیدگاه‌های رهبران فکری هستند. پس از آن، باید با ویرایشگران یا مدیران محتوا تماس بگیرید و از آن‌ها بپرسید که آیا مایل به انتشار محتوای اصلی و اورجینال برند شما هستند.

در انتخاب رسانه برای انتشار، مهم است که هدف‌تان بر رسانه‌ای متمرکز باشد که دارای اعتبار دامنه بالا و سیگنال‌های سئو قوی باشند. این کار به بهبود اعتبار برند شما کمک می‌کند و محتوای شما را به مخاطبان هدف‌مندتری می‌رساند.

تولید محتوای باکیفیت

بیشترین زمان و تلاش در هر استراتژی بازاریابی محتوایی، صرف تولید محتوای باکیفیت می‌شود. البته برخلاف سایر محتواهای وب‌سایت، محتوای رهبری فکری باید شرایط خاصی را برآورده کند تا واقعاً در این دسته قرار گیرد. برای ایجاد محتوایی که اعتبار و کیفیت لازم برای تبدیل شدن به محتوای رهبری فکری را داشته باشد، باید به استانداردهای زیر پایبند باشید.

استفاده از مثال‌های واقعی

رهبری فکری بر پایه تجربیات ارزشمند و منحصربه‌فرد شکل می‌گیرد، بنابراین برای اثبات ادعاهای خود بهتر است از نمونه‌ها و تجربه‌های واقعی استفاده کنید. این نمونه‌ها اعتبار محتوای شما را بالا برده و آن را به منبعی معتبر در حوزه کاری‌تان تبدیل می‌کنند. همچنین مخاطبان شما باید حس کنند که به پشت‌صحنه کسب‌وکار شما، استراتژی‌ها و یا رویکردهایی که شما را به موفقیت رسانده است، دسترسی پیدا کرده‌اند.

صدای متخصص و دوستانه

اگرچه نام برند می‌تواند به محتوای شما اعتبار دهد، اما محتوای رهبری فکری مؤثر نیازمند صدایی معتبر و دوستانه با نام و چهره‌ای واقعی پشت آن است. شما باید حس دسترسی مستقیم به تصمیم‌گیرندگان و افراد کلیدی کسب‌وکار خود را به مخاطبان بدهید تا آن‌ها ارتباطی نزدیک‌تر و شخصی‌تر با محتوای شما برقرار کنند.

ارزش کوتاه‌مدت و بلندمدت

محتوای رهبری فکری باید به شکلی فعال، به بحث‌های روز صنعت شما بپردازد و به گفت‌وگوهای جاری واکنش نشان دهد. در عین حال، این محتوا باید بخش‌هایی ماندگار و همیشه‌سبز نیز داشته باشد تا به مرور زمان در نتایج جستجوی ارگانیک نیز رتبه بگیرد.

هدف این است که تیم بازاریابی شما بتواند از این نوع محتوا نه فقط برای مدتی کوتاه، بلکه برای مدت طولانی‌تری بهره بگیرد. در واقع محتوای رهبری فکری مؤثر، ارزشی بلندمدت ایجاد می‌کند و به تیم شما محتوایی همیشه‌سبز می‌دهد که در استراتژی‌های بازاریابی آینده هم کاربرد داشته باشد.

رهبری فکری مبتنی بر محصولات یا خدمات شما

در نهایت، رهبری فکری همچنان بخشی از استراتژی بازاریابی محتوایی است که می‌تواند برای جذب مشتریان جدید و افزایش سرنخ‌ها مؤثر باشد. با این حال، بهترین محتوای رهبری فکری باید ریشه در محصولات یا خدماتی داشته باشد که برند شما ارائه می‌دهد.

این نوع از محتوا به‌معنای ارائه مستقیم و آشکار فروش نیست؛ بلکه محصولات و خدمات شما باید به شکل غیرمستقیم در محتوا حضور داشته باشند و به‌عنوان منبع اصلی تخصص و تجربه شما به چشم بیایند.

ترویج محتوای رهبری فکری و تقویت جایگاه رهبران فکری برند

ایجاد جایگاه در رهبری فکری نیازمند تولید محتوا و به‌اشتراک‌گذاری آن با مخاطبان وفاداری است که برند شما به‌سختی آن‌ها را به دست آورده است. برای این کار، شبکه‌های اجتماعی بهترین بستر هستند، جایی که اغلب رهبران فکری فعال و تأییدشده حضور دارند و به‌صورت هم‌زمان به رویدادهای صنعت واکنش نشان می‌دهند.

خبرنگاران نیز برای گزارش‌های خود به دنبال رهبران فکری هستند تا از آن‌ها به‌عنوان منابع تخصصی و قابل اعتماد استفاده کنند و محتوایی را که مدارک قوی ارائه می‌دهد، در مطالب خود بگنجانند.

با استفاده از محتوای رهبری فکری، می‌توانید ارتباطات عمومی (PR) خود را نیز بهبود دهید، چرا که خبرنگاران ترجیح می‌دهند نظرات و تحلیل‌های رهبران فکری معتبر را در گزارش‌های خود به‌کار بگیرند.

نتیجه‌گیری …

رسیدن به جایگاه یک رهبر فکری نیازمند زمان و موفقیت‌های واقعی است. با این حال، زمانی که این جایگاه به‌دست آمد، بازاریابی رهبری فکری می‌تواند به‌طور قابل توجهی سایر جنبه‌های استراتژی دیجیتال شما را تقویت کند. با اجرای مداوم این استراتژی، می‌توانید اعتماد و وفاداری حرفه‌ای‌ها و متخصصان صنعت را جلب کنید، افرادی که همیشه منتظرند تا از برند شما بشنوند و نظرات جدید شما را دنبال کنند.

این مطلب، خبر آگهی است و پایگاه خبری برندسازی درباره محتوای آن نظری ندارد.

نمایش بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا