اقتصاد

مشارکت ۲۴۵ هزار سهامدار در پذیره‌نویسی الکترونیکی حق تقدم‌ها

نیما قجری، مدیریت سامانه‌های خدمات ارزش افزوده شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: از ابتدای شروع پذیره نویسی حق تقدم به صورت برخط سهامداران ۵۲ نماد، پذیره نویسی حق تقدم خود را به صورت آنلاین انجام داده اند.

این مقام مسئول گفت: از ابتدای اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۲ همزمان با بهره برداری پذیره نویسی حق تقدم به صورت برخط که امکان واریز مبالغ حق تقدم و ارائه گواهی پذیره نویسی به صورت برخط را فراهم نموده است، تا به امروز ۲۴۵ هزار سهامدار از طریق درگاه ذی نفعان بازار سرمایه به صورت برخط و الکترونیک در این فرآیند مشارکت داشته اند.

او افزود: سهامداران این ۵۲ شرکت در مجموع تقریبا ۱۵ هزار و پانصد میلیارد ریال نقدینگی را به بازار سرمایه تزریق کرده اند. از این مبلغ ۱۱ هزار میلیارد ریال از طریق مطالبات و ۴ هزار و پانصد میلیارد ریال به صورت نقدی جذب بازار سرمایه شده است.

قجری بیان کرد: در این بین سهامداران شرکت معدنی و صنعتی گل گهر (کگلح) با ۳۵ هزار سهامدار مشارکت کننده، شرکت پخش البرز (پخشح) با ۲۵ هزار سهامدار مشارکت کننده و شرکت معدنی‌وصنعتی‌چادرملو (کچاد) با ۲۲ هزار سهامدار مشارکت کننده بیشترین مشارکت از نظر تعداد سهامداران را داشته اند. همچنین سهامداران شرکت معدنی و صنعتی گل گهر با مجموع مشارکت تقریبی ۵ هزار میلیارد ریالی از محل مطالبات و آورده نقدی، شرکت پخش البرز با ۲ هزار میلیارد ریال و شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با ۱.۳ هزار میلیارد ریال در جایگاه اول تا سوم جدول مشارکت کنندگان برخط پذیره نویسی حق تقدم ایستاده اند.

او می‌گوید: با توجه به امکان واریز مبالغ بیش از ۱۰۰ میلیون تومان برای کلیه سهامدارن حقیقی و حقوقی جهت مشارکت در فرآیند پذیره نویسی برخط و سهولت استفاده از این امکان پیش بینی میشود نرخ مشارکت و همچنین تعداد مشارکت کنندگان از طریق زیرساخت‌های پذیره نویسی حق تقدم به صورت آنلاین رشد مناسبی داشته باشد.

قجری افزود: همچنین پیش بینی می‌شود با اضافه شدن امکان واریز مبالغ از طریق واریز شناسه دار به صورت آفلاین، سبدگردان‌ها و انواع دیگری از سهامداران بازار سرمایه تعداد مشارکت کنندگان و مبالغ واریزی آنلاین رشد چشمگیری را داشته باشد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا