اخبار روز برندهای ایران

برندسازی و کیفی سازی چای داخلی در دستور کار

پایگاه خبری برندسازی، رئیس سازمان چای، با بیان اینکه سالانه ۶۰۰۰ هکتار از باغات را اصلاح، احیا و باز جوان‌سازی می‌کنیم، گفت: سال گذشته ۱۷۵۰ هکتار از باغات رها شده به چرخه تولید بازگشت.

حبیب جهانساز، با اشاره به تولید بالغ بر ۱۳۱ هزار و ۶۰۰ تن برگ سبز چای در سال جاری، از پیش بینی افزایش ۲۰ درصدی تولید برگ سبز تا پایان چین چهارم خبر داد و اظهار کرد: نیاز کشور به چای خشک ۱۰۰ هزار تن بوده و تولید داخلی حدود ۲۵ تا ۳۰ هزار تن است لذا از اسفندماه سال گذشته جلوی ثبت سفارش واردات گرفته شده است.

وی برندسازی و کیفی سازی چای داخلی را در دستور کار کارخانجات دانست و افزود: طبق تاکید وزیر جهاد کشاورزی، میزان واردات چای باید با میزان تولید چای داخلی گره بخورد و لذا تجار برای حمایت از تولید الزاما باید چای داخلی خرید کنند تا ثبت سفارش واردات داشته باشند؛ بخش عمده چای ایرانی، مصرف داخلی دارد و برنامه صادرات حداکثر ۱۰ هزار تن است.

رئیس سازمان چای کشور در گفت وگوی خبری، با بیان اینکه به دنبال ارائه تسهیلات بهزراعی و اصلاح و احیای باغات و واردات ارقام جدید هستیم، تصریح کرد: ارقام سازگار با اقلیم منطقه شناسایی شده و واردات ۱۰ رقم جدید را در دستور کار داریم که شامل هشت رقم ژاپنی و دو رقم از ترکیه است.

جهانساز، با اشاره به نقش پژوهشکده چای جهت شناسایی ارقام جدید کیفی دنیا و معرفی ارقام سازگار با اقلیم گیلان و مازندران، عنوان کرد: کلون‌های چای داخلی ما چینی و ژاپنی هستند که اصلاح شده و از آنها رقم گرفته شده است لذا در قالب طرح مشارکت با چایکاران کارهای تحقیقاتی را انجام می‌دهیم.

وی با بیان اینکه در سال جاری ۱۶۹ کارخانه طرف قرارداد با سازمان چای جهت خرید تضمینی برگ سبز بودند، گفت: عمده کارخانجات چای به چرخه تولید بازگشته اند و در حال حاضر بالغ بر ۵۵ کارخانه برند و گواهی استاندارد دارند؛ البته مابقی کارخانجات نیز چای استاندارد تولید می کنند.

رئیس سازمان چای، اصلاح و احیای باغات را شرط تولید چای کیفی دانست و متذکر شد: تولید چای کیفی و برندسازی از باغ شروع می‌شود و باغ خوب می‌تواند برگ خوب و کیفی ارائه دهد که قابلیت چای‌سازی داشته باشد.

وی از اصلاح و احیاء و به‌زراعی بخش زیادی از باغات چای گیلان و مازندران طی سال‌های اخیر خبر داد و بیان کرد: از محل منابع صندوق تخصصی چای که بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان است، تسهیلات بانکی کم‌بهره را در اختیار چایکاران قرار می‌دهیم.

جهانساز، با بیان اینکه سالانه ۶۰۰۰ هکتار از باغات را اصلاح و احیا و باز جوان‌سازی می کنیم، گفت: سال گذشته ۱۷۵۰ هکتار از باغات رها شده به چرخه تولید بازگشت؛ علاوه بر حمایت‌های تسهیلاتی، دوره‌های آموزشی نیز برای چایکاران برگزار می‌شود.

رئیس سازمان چای، با اشاره به پرداخت تسهیلات هفت درصدی تا سقف ۶۰۰ میلیون تومان برای کارخانجات جهت برندسازی و بهداشتی کردن و برندسازی، یادآور شد: پرداخت تسهیلات حمل و نقل برگ سبز برای باغات بالای سه هکتار نیز مد نظر است.

وی با تاکید بر لزوم برندسازی چای ارگانیک ایرانی، اضافه کرد: فرآیند خشک کردن و مالش برگ سبز در کارخانجات ما همانند صنعت چای دنیاست؛ البته تجهیزات به روز در این فرآیند نقش مهمی دارد، اما مهم‌تر اصول چای‌سازی شامل چیدن برگ و حمل برگ و… است که رعایت می‌شود و لذا به دنبال تولید چای خالص و بهداشتی هستیم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا