برندهایی با هویت برند قوی+پادکست
پایگاه خبری برندسازی، در مقاله قبل، مقدمهای از هویت برند بیان شد. در این مقاله، چند نمونه از برندهای قوی را مثال میزنیم و تک تک آنها را بررسی میکنیم تا به درک بیشتری از هویت برند برسیم.
مثالهایی از هویت برند قوی
- کوکاکولا
- کارت تبریک Hustle & Hope
- POP Fit
- زنبورهای برت
- آسانا
- کتابفروشی و گالری نقطه ویرگول
- مارسلا NYC
کوکا کولا
وقتی نام کوکاکولا را می شنوید، احتمالا لوگوی مشهور آن را که در بالا آمده است، تجسم میکنید؛ ولی این احتمال نیز وجود دارد که به خرس قطبی، رنگ قرمز، کمپین «به اشتراک گذاری یک کوکاکولا» یا تصاویر روبانمانند کلاسیک روی قوطیهای آن فکر کنید. اینجا دو چیز وجود دارد که هویت برند کوکاکولا را تشکیل میدهد:
- هویت برند کوکاکولا، با لوگوی قرمز رنگ و متن نوشتاری شروع میشود. رنگ قرمز در فردی که کوکاکولا مینوشد، اعتماد به نفس ایجاد میکند، در حالی که حروف تایپی متن باعث لذت بردن میشود. برای مثال، قهوه نوشیدنیای است که قبل از کار و به هنگام صبح مینوشید. کوکاکولا نوشیدنیای است که بعد از ظهر از آن لذت میبرید. این «چهره» برند است.
- کوکاکولا لوگوی خود را روی بطری با شکل منحصر به فرد چاپ میکند؛ بله، درست است، هیچ نوشیدنی دیگری بطری آن را ندارد. این به مشتریان میگوید که تقلیدی در کار نیست؛ این واقعیت است. برند به این شکل اعتبار و اعتماد خود را کسب میکند.
کارت تبریک Hustle & Hope
Hustle & Hope برندی است که محصولات خود را فراتر از کارت تبریک ارائه میدهد. لوازم تحریر و کارتهای آن به موضوعات دشوارتری همچون شکار شغل و پیشرفت شخصی اشاره دارد. با تطابق پیامهای الهام بخش ساده و کدی که در پشت کارت به نکات و محتوای دیجیتالی منتهی میشود، قرار است این کارتها گیرنده را «شفاف سازی» کنند.
اشلی ساتون، مؤسس این برند، همیشه میخواست شرکت لوازم تحریر داشته باشد؛ ولی پس از شغلی که در برخی از 500 شرکت برتر فورچون داشت، اشتیاق بسیاری به توانمندسازی افراد پیدا کرد تا حرفهای شوند. در آن زمان اتفاقی افتاد که بعدها باعث شد شرکت خود را منحصر به فرد کند: «چرا کارتهای تبریک جالب نفروشیم و به مردم کمک نکنیم!»
اینجاست که نحوه اجرای هویت این برند مشخص میشود:
- در همه محصولات کاغذی از طرحهای مدرن و رنگارنگی استفاده میکنند که از صفحه خارج میشوند و شعارهایی فراتر از خواستههای عمومی میدهند.
- تجربه اسکن کد، یک نوآوری است که هم درباره خود محصول و هم هدف آن برای هدایت به سمت ایده تأثیرگذار است.
POP Fit
POP Fit دارای برندی زیبا با رنگهای صورتی، بنفش و زرد روشن است؛ اما این نیز عنصر اصلی هویت برند آنها نیست. شاید یکی از خیره کننده ترین چیزها درباره این برند، تصویر رادیکالی در تمام پیامهایشان باشد. طبق وب سایت آنها، «پوشاک POP Fit بر اساس این ایده طراحی شده است که بازنمایی، فراگیری و مثبت بودن بدن، هم در مد و هم در رسانه مهم باشد.» به همین علت است که سایزهای آنها از XXS تا 4XL متغیر است و دارای پارچهای مشخص با خاصیت کشش چهار طرفه است.
- تبلیغات POP Fit از پیام فراگیری آنها حمایت میکند که شامل زنان رنگین پوست، کاربران دارای ویلچر و انواع سایز بدن است. تصاویر آنها نیز بدون روتوش است و مدلهای متنوع آنها را به طور واقعی و محترمانه به نمایش میگذارد.
- محصولات آنها مشکلات عدیدهای در صنعت پوشاک ورزشی، همچون مسائل مربوط به اندازه، نبودِ جیب، شفافیت یا غلت زدن به هنگام انجام تمرینات ورزشی را برطرف میسازد.
پادکست مقاله
Burt’s Bees
Burt’s Bees پس از شروع کار در صنعت زنبورداری و فروش عسل، به تأمین نیاز به محصولات شخصی کاملاً طبیعی و پایدار اقدام نمود. شرکت به دنبال «انتخابهای متفکرانه برای کاهش تأثیر ما بر طبیعت و تلاش برای محافظت از تنوعزیستی است که جایگاه ما در جهان را نیز حفظ می کند.»
لوگوی اولیه آنها (تصویر بالا) که یک بنیانگذار ریشو را نشان میدهد، بر احساس سادگی و فروتنی تأکید دارد. این تصویر در تضاد کامل با زیبایی شناسی است که سایر محصولات زیبایی و مراقبت شخصی به تصویر میکشند. اینجاست که برند از زرق و برق فاصله میگیرد و به تمرکز وسواسی خود بر طبیعت تکیه میکند:
- Burt’s Bees مواد سازنده محصولات خود را به طور مسئولانه تأمین میکند و از بسته بندیهای قابل بازیافت استفاده میکند.
- آنها به پروژههای حفاظتی و دیگر طرحهای سبز کمک مالی میکنند.
Asana
Asana در زبان سانسکریت به ژست خاصی اشاره دارد که در آن یوگیها می نشینند و نام شرکت برای ادای احترام به اصول بودایی است. این خواسته، همراه با ارزشهای کار گروهی «انجام کارهای بزرگ و سریع» به وضوح در برند تصویری آنها مشخص است:
- Asana از فضای سفید زیاد برای «تأکید» و از انفجارهای رنگی برای «تزریق انرژی» به فضای کار استفاده میکند.
کتابفروشی و گالری Semicolon
Semicolon Books زمانی متولد شد که مالک آن دانیل مولن تصمیم گرفت از فرصت پیش آمده استفاده کند. پس از تشخیص تومور در عصب چشمی وی، او به فکر میراثش افتاد. سپس بدون اینکه قصد باز کردن فروشگاهی داشته باشد، به فکر اجاره مکانی افتاد. مدتی نگذشت که آن صاحب مکانی شد و شروع به ساخت قفسهها کرد.
مأموریت کتابفروشی «پرورش ارتباط بین ادبیات، هنر و جست و جوی دانش است؛ در عین حال، استفاده از قدرت کلمات برای بهتر کردن جامعه خود». به همین دلیل، این برند متعهد به جامعه شیکاگو و ایجاد فضایی دلپذیر برای مشتریان آنهاست:
- اقدام قفسهها را خالی کنیدِ آنها، به دانشآموزان محلی اجازه میدهد هر کتابی میخواهند، رایگان به خانه ببرند تا بر میزان سواد در شیکاگو تأثیر بگذارند.
- ساکنان به BYOB، استراحت در فروشگاه، و صحبت با مالک، ایجاد فضای دوستانه و صمیمی تشویق میشوند.
- Semicolon Bookstore با حضور هنرمندان و نویسندگان محلی، از خلاقان محلی حمایت میکند.
همچنین متوجه خواهید شد برند بصری آنها، ضمن اینکه نشان میدهد مردم در حال خواندن و لذت بردن از فروشگاه هستند، حال و هوای شیکاگو را نیز نشان میدهد.
مارسلا NYC
Marcella NYC از آپارتمان مؤسس آن، سیانا هوسار شروع و به برند قابل توجه تبدیل شد و با دید بی دردسر، سیلوئتهای کلاسیک را ترکیب کرد. هدف او تولید لباسهای مقرون به صرفه، سطح بالا و همچنین اتخاذ رویکردی پایدارتر به مد بود.
سیانا در مصاحبهای با فوربس گفت: «واقعا میخواستم زنان را مثل خودم بپوشانم: زنانی که میخواستند احساس قدرت، قوی بودن و دیده شدن داشته باشند و هیچ ترسی از دیده شدن در میان جمعیت نداشته باشند. طرحهای من بسیار مینیمالیست و ساده هستند؛ اما همیشه کمی پیچ و تاب یا حاشیه جالب در آنها وجود دارد.»
توانمندسازی زنان و دختران به بخشی جدایی ناپذیر از هویت برند Marcella NYC تبدیل شد.
- لباس، ظاهری تک رنگ و یکنواخت به خود میگیرد: مشکی، خاکستری، سفید و شتری. ایدئال برای ساخت کمد لباس کپسولی با ظاهری منسجم.
- هر لباسی که مشتریان خریداری میکنند، با وفادار ماندن به اصول توانمندی زنان، از یک هفته کامل در مدرسه برای دختران نیازمند حمایت میکند: کتاب، لوازم، لباس فرم و اقلام بهداشتی.
- این برند با حفظ تعهد خود به پایداری، در صورت امکان از پارچههای ارگانیک و پایدار استفاده میکند؛ همچنین از بسته بندی زیست تخریب پذیر از مواد بازیافتی استفاده میکند.
هر یک از این جنبهها، برای ایجاد هویت برند منسجم با هم همکاری می کنند. وقتی به هر تکه لباس نگاه میکنید، متوجه میشوید آن لباس Marcella NYC است.
در مثالهای بالا، برند بسیار فراتر از لوگو یا تصاویر بصری برای کسب و کار است. برای درک بیشتر از این موضوع، در مقاله بعدی درباره اهمیت هویت برند صحبت خواهیم کرد.