اخبار روز برندهای ایران

ایجاد برند گردشگری از هدفها و برنامه‌های دبیرخانه اکو

در هفتمین نشست گروه کارشناسان ارشد گردشگری اکو مطرح شد

پایگاه خبری برندسازی، هفتمین نشست گروه کارشناسان ارشد گردشگری کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی(اکو) در اردبیل آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا علی اصغر شالبافیان معاون گردشگری وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور در آغاز این نشست گفت: بخش گردشگری به نیروی انسانی زیادی نیاز دارد و همکاری گردشگری کشورها می‌تواند راه را برای رشد این کشورها باز کرده و پیشران توسعه این کشورها باشد.

وی افزود: فعالان گردشگری کشورهای عضو باید همکاری کنند تا با جلب همکاری بخش‌های مختلف برای رشد کشورهای خود گام بردارند.

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه موسیقی، صنایع دستی و سایر ارزش‌های هر کشور می‌تواند راه را برای گردشگری هموار کند، افزود: جمهوری اسلامی ایران همواره تلاش کرده با نمایش داشته‌ها و ثبت آثار فاخر معماری تاریخی خوذ، در این راستا تلاش کند.

شالبافیان با اشاره به ثبت ۵۴ کاروانسرای ایرانی در فهرست یونسکو ، این اقدام را کار بزرگی خواند و گفت: کاروانسراها که در توسعه جاده ابریشم نیز تأثیرگذار بوده اند و در طول زمان بستر ارتباطات زمینی بوده اند، امروز از بعد گردشگری اهمیت بسیاری دارند.

وی تصریح کرد: با تجربیاتی که داشته ایم و با هم افزایی کشورهای عضو اکو می توانیم برای رونق گردشگری همدیگر موثر باشیم.

همچنین در این نشست مسئول دبیرخانه اکو اظهار کرد: نشست وزرا ابتکار ایران بود که در نشست سفرا در اردبیل مطرح شد و در وزارتخانه نیز تصویب شد.

وی ادامه داد: دبیرخانه به برنامه‌های رویداد اردبیل۲۰۲۳ نگاه ویژه دارد و همکاری در زمینه توسعه گردشگری و استاندارد سازی گردشگری و آشنا شدن با ظرفیتهای گردشگری کشورهای عضو از اهداف دبیرخانه است.

مسئول دبیرخانه اکو افزود: دبیرخانه این کارگروه، پیش نویس توسعه گردشگری را نهایی کرده و برای دبیرخانه اکو استانداردهای جهانی گردشگری را ارسال می‌کند.

وی گفت: پیشنهاد توسعه هر چه بیشتر گردشگری مطرح و در بین اعضا توزیع شده و منتظر ارایه نظر کشورهای عضو هستیم.

وی افزود: بیش از ۳۵۰ عضو داریم و تاکنون پنج نشست مجازی برای ارایه بسته های گردشگری داشته ایم و تلاش می کنیم تا روابط گردشگری اعضا تقویت شود.

مسئول دبیرخانه اکو یادآورشد: وزارت گردشگری ترکیه پیشنهاد کرده نشستی درباره نوشیدنی‌ها، خوراکی ها و الزامات گردشگری برگزار کنیم و منتظر دیدگاه کشورهای عضو هستیم ضمن اینگه تسهیل صدور روادید نیز در دستور کار کارگروه کارشناسان گردشگری اکو قرار دارد.

سمینار بین‌المللی گردشگری سلامت در اردبیل برگزار می‌شود

همچنین در این نشست نماینده ایران در گروه کارشناسان گردشگری اکو اظهار کرد: چشمه‌های آبگرم در نقاط مختلف ایران از جمله اردبیل ، پاکستان، قزاقستان، جمهوری آذربایجان، تاجیکستان، ازبکستان و افغانستان ظرفیتهای بسیار خوبی در توسعه گردشگری دارند.

وی با بیان اینکه برای توسعه گردشگری حول محور آبدرمانی به استراتژی‌ها و برندینگ نیاز داریم، گفت: در این زمینه می‌توان با راه اندازی سایت مشترک و ایجاد بانک اطلاعاتی تعاملات بین اعضا را برای توسعه گردشگری در این بخش افزایش داد.

اظهری سرمایه گذاری در مجموعه‌های آب‌درمانی، افزایش پروازها بین کشورهای عضو ، ارتباط با بیمارستان‌ها، برگزاری دوره های حرفه ای و فنی و توانمندسازی مناسبات انسانی را از دیگر اقدامات و راهکارها برای توسعه گردشگری در مجموعه اکو ذکر کرد.

این کارشناس گردشگری کشورمان برندسازی مراکز آبدرمانی و سفر مدیران به کشورهای عضو و انجام مطالعات تطبیقی را از دیگر راهکارهای توسعه گردشگری بین اعضا برشمرد و گفت: در این راستا سمینار گردشگری بین المللی سلامت در اردبیل برگزار خواهد شد

یک هزار و ۶۰۰ مرکز آب‌درمانی در ترکیه فعال است

نماینده گردشگری ترکیه هم در این نشست با بیان اینکه استفاده از آب‌گرم برای سلامت به دوران باستان بر می‌گردد، گفت: در ترکیه یکهزار و ۶۰۰ ژئوترمال یا مرکز آبگرم زمین وجود دارد که محل استفاده و بازدید گردشگران است.

وی اضافه کرد: در ۲۰۰۷ راهبرد گردشگری ترکیه با چشم انداز تبدیل به هاب بزرگ تدوین شد و در این راهبرد ۹ حوزه توسعه گردشگری در ترکیه مشخص شد و در کل ۵۰۰ هزار ظرفیت تخت ایجاد گردید.

این کارشناس گردشگری از کشور ترکیه با بیان اینکه در سالهای اخیر در حوزه ژئوترمال و جذب توریسم در این بخش سرمایه گذاریهای خوبی در ترکیه شده است، گفت: در حال حاضر ۵۸ مرکز ژئوترمال گردشگری و چهار مرکز مطالعاتی در زمینه آب‌گرم‌ها در ترکیه فعال است.

وی ادامه داد: در سال ۲۰۲۰ بیش از ۳۱ هزار اتاق در اماکن اقامتی ترکیه به طور میانگین یه روز اسکان داشته اند و نرخ اشغال یک تخت یا اتاق بعدها بیشتر شده است و گردشگرانی از کشورهای مکزیک، اندونزی، آلمان، برزیل، مالزی، کره جنوبی، کویت و اسپانیا به ترکیه بیشتر سفر کرده اند.

کارشناس گردشگری از کشور ترکیه با بیان اینکه برای توسعه گردشگری باید مشوق‌هایی ارائه شده و از برند مشخص حمایت شود، خاطرنشان کرد: علاوه بر این در گردشگری سواحل هم دولت ابتدا طرح هایی اجرا کرد و سپس بخش خصوصی وارد فعالیتدر این عرصه شد.

به گزارش ایرنا در ادامه این نشست نماینده دبیرخانه اکو ایجاد برند گردشگری ، گردشگری جاده ابریشم ، تسهیل صدور ویزا و روادید ، انعکاس در رسانه‌های الکترونیک، هماهنگی قوانین و مقررات، هماهنگی در استاندارد کردن مسایل ، دخیل کردن بخش خصوصی و جوامع محلی از هدفها و برنامه های دبیرخانه اکو عنوان کرد.

وی با بیان اینکه برای تدوین و ارجرای راهبرد مشخص دیدگاههای کشورهای عضو را اخذ می کنیم، گفت: توسعه گردشگری در محور جاده ابریشم برای ما مهم است تا کنفرانس ها و همایش های در این رابطه داشته باشیم و از این‌رو گروهی در این راستا ایجاد کردیم و برای تسهیل صدور روادید هم باید کارگروهی تشکیل شود.

به گزارش ایرنا در ادامه، کارشناسان راجع به تحقق اهداف این نشست یعنی توسعه گردشگری اعضا تبادل نظر می‌کنند.

نشست وزیران گردشگری کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی اکو فردا پنج‌شنبه در مجموعه تاریخی شیخ صفی الدین اردبیلی برگزار می‌شود.

به گفته حسن محمدی ادیب مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل، در این نشست رسمی و دیپلماتیک علاوه بر موضوعات معمول، بخش ویژه اردبیل هم برگزار می‌شود که در آن ظرفیت‌ها و فرصت‌های استان اردبیل ارائه خواهد شد و میهمانان این بسته‌ها و ظرفیت‌ها را در کشورهای خود معرفی خواهند کرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا